Hei! Jeg skriver på en fortelling om en liten gutt på 8 år som er veldig glad i matte. I løpet av fortellingen skal han løse noen matematikkoppgaver på skolen, og i den forbindelse lurer jeg på: hva er pensum-nivået for dette klassetrinnet? Lenge siden jeg var så liten selv... og mye har blitt reformert siden den gang. Jeg vil jo ikke at stykkene skal fremstå som hverken for vanskelige eller for enkle i forhold til hovedpersonens og lesernes alder. Kan noen hjelpe meg med å legge lista?
Først to ganske greie stykker:
8 pluss 3
Dette er vel i enkleste laget?
3 ganger 7
Føler at dette er ganske riktig nivå.... enig?
Til slutt løser hovedpersonen et spesielt vanskelig stykke (for alderen) "med mange store tall". Kanskje også noen brøker, eller blir det for vanskelig? Hovedpersonen skal være den eneste i klassen som får til dette stykket. Svaret er forøvrig 42, selvfølgelig. Er det tallet litt høyere enn det denne aldersgruppen regner med...eller?
Jeg trenger bare en liten indikasjon på om jeg skal justere lista her i forhold til pensum for 3./4.-klasse matematikk. Merk at hovedpersonen har Matte som sitt yndlingsfag, men han er ikke noe vidunderbarn. Poenget er ikke hvor vanskelige stykker en åtte-åring teoretisk sett kan løse under ideelle forhold, men hva slags stykker hlet vanlige barn på mer eller mindre samme alder (8 år pluss minus litt) kan kjenne seg igjen i fra egen hverdag.
Håper noen kan hjelpe!
Vennlig Hilsen
Ole Martin
Hjelp til roman: 3-klassematte!
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Feks brøk blir introdusert alerede på 3.-4. trinn, men dette er kun enkle brøker som 1/2 og 1/4. Multiplikasjon med enkle tal kan være aktuelt, men helst i praktiske sammenhenger. Små barn har ikke samme evne til abstrakt tankegang som ungdom og voksne.
Se mer her:
http://www.utdanningsdirektoratet.no/te ... &visning=5
edit: linken ble visst for lang.. kopier den og lim inn i nettleseren..
Se mer her:
http://www.utdanningsdirektoratet.no/te ... &visning=5
edit: linken ble visst for lang.. kopier den og lim inn i nettleseren..
Tusen takk for link og for svar! Da tolker jeg det som om regnestykkene her er ganske korrekte; hovedpersonen forklarer de to regnestykkene jeg nevnte først med praktiske eksempler, og løser deretter det vansklige stykket på tavla. Det vanskelige stykket blir ikke beskrevet nærmere, men siden elevene skal være komfortable med tall opp til hundre, den lille multiplikasjonstabellen og til og med negative tall, så har jeg fått bekreftet det jeg tenkte i utgangspunktet.
Jeg nevner ikke noe med brøk, da
Takk igjen!
Jeg nevner ikke noe med brøk, da

Takk igjen!