Forskjell mellom versjoner av «Løsning 1T Høst 10»

Fra Matematikk.net
Hopp til:navigasjon, søk
Linje 2: Linje 2:
 
===Oppgave 1a===
 
===Oppgave 1a===
 
===Oppgave 1 b===
 
===Oppgave 1 b===
 +
 +
[[Bilde:1Tb.png]]
 +
 
===Oppgave 1 c===
 
===Oppgave 1 c===
 
===Oppgave 1 d===
 
===Oppgave 1 d===

Revisjonen fra 15. mai 2011 kl. 05:25

Del 1

Oppgave 1a

Oppgave 1 b

1Tb.png

Oppgave 1 c

Oppgave 1 d

Oppgave 1 e

Oppgave 1 f

Oppgave 1 g

1

For at situasjonen skal være oppfylt må han først trekke en bit han liker, så må han trekke en til som han liker. Sannsynligheten for det er <tex>P(liker begge)= \frac{16}{25}\cdot \frac{15}{24}=\frac{3}{5}\cdot \frac{2}{3}= \frac 25</tex>

2

Det finnes to mulige måter å gjøre det på. Først kan han trekke en bit han liker, så en han ikke liker. Eller han kan trekke en bit han ikke liker, så en han liker. Summen av disse to mulighetene gir oss sannsynligheten for at han bare trekker en bit han liker.

<tex>P(likerbareen) = \frac{16}{25} \cdot \frac{9}{24} + \frac{9}{25} \cdot \frac{16}{24}= \frac{12}{25}</tex>


Oppgave 2 a

<tex>f(x)= \frac13x^3-x^2+7</tex>

Vi deriverer f og finner f'(1).

<tex>f'(x)=x^2-2x</tex>

<tex>f'(1)=(1)^2-2(1)=-1</tex>

Oppgave 2 b

<tex> f(0) = 7</tex> og <tex> f(3) = 7</tex>

Den gjennomsnittlige veksten mellom 0 og 3 er null. Veksten i x=1 var -1, det kan tyde på at funksjonen har et minimumspunkt (bunnpunkt) i intervallet fra 0 til 3.

Oppgave 2 c

<tex>f'(x)= 0 \\ x^2-2x=0 \\ x(x-2)=0 \\ x = 0 \vee x= 2</tex>

Koordinatene blir da (0, f(0)) som er (1,7) og (2, f(2)) som er <tex>(2, 5\frac23)</tex>

Siden funksjonen avtar for x=1 må f(0) være et maksimum og f(2)et minimum.


Del 2