Hei
Går i 10. klasse og har repitisjon, men husker bare ikke hvordan jeg skulle gjøre en enkel oppgave som denne.
Noen som kan gi meg en regel eller forklare?
Karoline92 skrev:Hei
Går i 10. klasse og har repitisjon, men husker bare ikke hvordan jeg skulle gjøre en enkel oppgave som denne.
Noen som kan gi meg en regel eller forklare?
6(2x+3)= ?
Etter å ha lest diskusjonen regner jeg med at dette skal forestille en likning?
Men en likning består av "ET TALL" som = et ANNET TALL.
Derfor blir det litt rart å lese denne oppgaven som en likning.
(Ser nesten litt mer ut som algebra.) Men om dette er en likning, antar jeg at det skal stå 0 der spmtegnet ditt står.
Dermed er det bare å gange ut parantesen.
6(2x+3) = 0
12x+18 = 0
Samle x'er og tall på vær sin side.
[quote="Karoline92"]Hei :)
Går i 10. klasse og har repitisjon, men husker bare ikke hvordan jeg skulle gjøre en enkel oppgave som denne.
Noen som kan gi meg en regel eller forklare?
6(2x+3)= ?[/quote]
Prøv å tenke på Xene som stinkdyr (epler blir for kjedelig), og tallene som, tja, mikrofoner. Og tenk på parentesene som esker.
Hvis du har seks esker, og hver eske inneholder 2 stinkdyr og 3 mikrofoner, hvor mange stinkdyr og mikrofoner har du da?
Når du kommer over oppgaver med negative tall, f.eks. 6(2x - 3), så blir det litt verre; det er vanskelig å tenke seg -3 mikrofoner. Men man kan kanskje tenke seg 3 ubetalte regninger, hver på 1 krone. Disse vil da representere -1 krone for deg, hvis du er nødt til å betale dem.