Hei
Går i 10. klasse og har repitisjon, men husker bare ikke hvordan jeg skulle gjøre en enkel oppgave som denne.
Noen som kan gi meg en regel eller forklare?
6(2x+3)= ?
Noen som kan forklare?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Når du har en parentes skal du gange tallet som står utenfor parentesen med alle ledd innenfor parenteses..
Eksempel:
2(x+1) = 2*x+2*1
Vær obs på fortegn
Eksempel:
2(x+1) = 2*x+2*1
Vær obs på fortegn
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
-
- Noether
- Innlegg: 22
- Registrert: 22/05-2007 16:35
- Sted: Ålesund
Åja
Så 6(2x+3)=6*2x+6*3=12x+18
Men det går ikke ann å legge sammen det svaret der nå..?
Så 6(2x+3)=6*2x+6*3=12x+18
Men det går ikke ann å legge sammen det svaret der nå..?
Niks, men klarer du å finne ut hva x er lik hvis 12x+18=30 ?Karoline92 skrev:Åja
Så 6(2x+3)=6*2x+6*3=12x+18
Men det går ikke ann å legge sammen det svaret der nå..?
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
-
- Noether
- Innlegg: 22
- Registrert: 22/05-2007 16:35
- Sted: Ålesund
12+18 er jo 30, så da er x ingenting?
x=1
prøv å trekk over 18 og del på 12 da får du sikkert det samme
prøv å trekk over 18 og del på 12 da får du sikkert det samme
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Etter å ha lest diskusjonen regner jeg med at dette skal forestille en likning?Karoline92 skrev:Hei
Går i 10. klasse og har repitisjon, men husker bare ikke hvordan jeg skulle gjøre en enkel oppgave som denne.
Noen som kan gi meg en regel eller forklare?
6(2x+3)= ?
Men en likning består av "ET TALL" som = et ANNET TALL.
Derfor blir det litt rart å lese denne oppgaven som en likning.
(Ser nesten litt mer ut som algebra.) Men om dette er en likning, antar jeg at det skal stå 0 der spmtegnet ditt står.
Dermed er det bare å gange ut parantesen.
6(2x+3) = 0
12x+18 = 0
Samle x'er og tall på vær sin side.
12x = -18
x = -18/12 = -3/2
HiT - Matematikk 2B elektro
[quote="Karoline92"]Hei :)
Går i 10. klasse og har repitisjon, men husker bare ikke hvordan jeg skulle gjøre en enkel oppgave som denne.
Noen som kan gi meg en regel eller forklare?
6(2x+3)= ?[/quote]
Prøv å tenke på Xene som stinkdyr (epler blir for kjedelig), og tallene som, tja, mikrofoner. Og tenk på parentesene som esker.
Hvis du har seks esker, og hver eske inneholder 2 stinkdyr og 3 mikrofoner, hvor mange stinkdyr og mikrofoner har du da?
Når du kommer over oppgaver med negative tall, f.eks. 6(2x - 3), så blir det litt verre; det er vanskelig å tenke seg -3 mikrofoner. Men man kan kanskje tenke seg 3 ubetalte regninger, hver på 1 krone. Disse vil da representere -1 krone for deg, hvis du er nødt til å betale dem.
Går i 10. klasse og har repitisjon, men husker bare ikke hvordan jeg skulle gjøre en enkel oppgave som denne.
Noen som kan gi meg en regel eller forklare?
6(2x+3)= ?[/quote]
Prøv å tenke på Xene som stinkdyr (epler blir for kjedelig), og tallene som, tja, mikrofoner. Og tenk på parentesene som esker.
Hvis du har seks esker, og hver eske inneholder 2 stinkdyr og 3 mikrofoner, hvor mange stinkdyr og mikrofoner har du da?
Når du kommer over oppgaver med negative tall, f.eks. 6(2x - 3), så blir det litt verre; det er vanskelig å tenke seg -3 mikrofoner. Men man kan kanskje tenke seg 3 ubetalte regninger, hver på 1 krone. Disse vil da representere -1 krone for deg, hvis du er nødt til å betale dem.
-
- Noether
- Innlegg: 22
- Registrert: 22/05-2007 16:35
- Sted: Ålesund
Tusen takk for svar!