Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hvis dere ikke har lært å regne brøker, så vil jeg si det er for tidlig å begynne å tenke på derivasjon. Kan det hende at dere har hatt om brøker, men du har glemt det?
For eksempel, det Nebu har gjort her, er å bryte opp brøken i flere små deler, slik: $\frac{x^{3}-4x^{^{2}}-x}{x} = \frac{x^3}{x} - \frac{4x^2}{x} - \frac xx =x^2 - 4x - 1$. Eventuelt, som Lektorn sier, kan man oppnå det samme ved å faktorisere teller, og stryke x fra teller og nevner.
Hvis dette er ukjent stoff vil jeg anbefale å bruke litt tid på å tette hullene i kunnskapen. Derivasjon vil ofte være avhengig av at du er i stand til å manipulere uttrykk slik at de blir lettere å håndtere.
Burde ha tenkt på å faktorisere! Har influensa så er litt vel surrette i hodet. Vi har selvsagt lært brøker, men ikke derivasjon med brøk. Står ikke noe om det i boka.