Grenseverier

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Marteens
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 21/11-2010 22:30

Jeg jobber om dagen med å forstå meg på grenseverier, men jeg sliter med følgende fire oppgaver:

1)

(n/([symbol:rot](n+1))) - (n+1)/ ([symbol:rot]n), for n--> +[symbol:uendelig]

2)

((n^2)/([symbol:rot](n^2)+3n+1)) - n, for n--> +[symbol:uendelig]

3)

((4^x)-2)/(((2^x)+5)((2^x)-6)), for x--> +[symbol:uendelig]

4)

((4^x)-2)/(((2^x)+5)((2^x)-6)), for x--> -[symbol:uendelig]


Jeg har prøvd mange ganger, men har til slutt insett at jeg ikke helt vet hvordan jeg løser disse type oppgaver. Hvis jeg kunne fått noen tips og forklarnger, ville jeg satt stor pris på det.

Takk =)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

[tex] {\lim }\limits_{n \to \infty } \frac{n}{{\sqrt {n + 1} }} - \frac{{n + 1}}{{\sqrt n }} [/tex]

[tex] {\lim }\limits_{n \to \infty } \frac{n}{{\sqrt {n + 1} }} - \left( {\frac{n}{{\sqrt n }} + \frac{1}{{\sqrt n }}} \right) [/tex]

[tex] {\lim }\limits_{n \to \infty } \frac{n}{{\sqrt {n + 1} }} - \sqrt n - \frac{1}{{\sqrt n }} [/tex]

[tex] {\lim }\limits_{n \to \infty } \sqrt {\frac{{{n^2}}}{{n + 1}}} - \sqrt n - \frac{1}{{\sqrt n }} [/tex]

[tex] {\lim }\limits_{n \to \infty } \sqrt {n + \frac{1}{n}} - \sqrt n - \frac{1}{{\sqrt n }} [/tex]

[tex] Ser{\rm{ vi at n{\aa}r }} {\lim }\limits_{n \to \infty } \frac{1}{n} = 0{\rm{ og }} {\lim }\limits_{n \to \infty } \frac{1}{{\sqrt n }} = 0 [/tex]

[tex] {\lim }\limits_{n \to \infty } \sqrt {n + 0} - \sqrt n - 0 [/tex]

[tex] {\lim }\limits_{n \to \infty } \sqrt n - \sqrt n - 0 [/tex]

[tex] {\lim }\limits_{n \to \infty } 0 [/tex]

Har ingen faste regner på slike uttrykk. Beste tipset er å lete etter ting som blir null, og å sette ting på fellesbrøkstrek. Trekker ting under rotetgnet, rett og slett å leke seg med utttrykket til ting gir mening.

Trening gjør mester.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Nebuchadnezzar skrev:[tex] {\lim }\limits_{n \to \infty } \frac{n}{{\sqrt {n + 1} }} - \frac{{n + 1}}{{\sqrt n }} [/tex]

[tex] {\lim }\limits_{n \to \infty } \frac{n}{{\sqrt {n + 1} }} - \left( {\frac{n}{{\sqrt n }} + \frac{1}{{\sqrt n }}} \right) [/tex]

[tex] {\lim }\limits_{n \to \infty } \frac{n}{{\sqrt {n + 1} }} - \sqrt n - \frac{1}{{\sqrt n }} [/tex]

[tex] {\lim }\limits_{n \to \infty } \sqrt {\frac{{{n^2}}}{{n + 1}}} - \sqrt n - \frac{1}{{\sqrt n }} [/tex]

[tex] {\lim }\limits_{n \to \infty } \sqrt {n + \frac{1}{n}} - \sqrt n - \frac{1}{{\sqrt n }} [/tex]

[tex] Ser{\rm{ vi at n{\aa}r }} {\lim }\limits_{n \to \infty } \frac{1}{n} = 0{\rm{ og }} {\lim }\limits_{n \to \infty } \frac{1}{{\sqrt n }} = 0 [/tex]

[tex] {\lim }\limits_{n \to \infty } \sqrt {n + 0} - \sqrt n - 0 [/tex]

[tex] {\lim }\limits_{n \to \infty } \sqrt n - \sqrt n - 0 [/tex]

[tex] {\lim }\limits_{n \to \infty } 0 [/tex]

Har ingen faste regner på slike uttrykk. Beste tipset er å lete etter ting som blir null, og å sette ting på fellesbrøkstrek. Trekker ting under rotetgnet, rett og slett å leke seg med utttrykket til ting gir mening.

Trening gjør mester.
Hva gjorde du fra linje 4 til linje 5?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Jeg gjorde noe ulovlig ^^

[tex]{\lim }\limits_{n \to \infty } {\rm{ }}\sqrt {\frac{{{n^2}}}{{n + 1}}} - \sqrt n - \frac{1}{{\sqrt n }} [/tex]

[tex]{\lim }\limits_{n \to \infty } {\rm{ }}\sqrt {n + \frac{1}{{n + 1}} - 1} - \sqrt n - \frac{1}{{\sqrt n }} [/tex]

[tex] N{\aa}r{\rm{ }}n \to \infty {\rm{ s{\aa} vil }}\frac{1}{{n + 1}} \to 0{\rm{ og }}\frac{1}{{\sqrt n }} \to 0 [/tex]

[tex]{\lim }\limits_{n \to \infty } {\rm{ }}\sqrt {n + 0 - 1} - \sqrt n - 0 [/tex]

[tex]{\lim }\limits_{n \to \infty } {\rm{ }}\sqrt {n - 1} - \sqrt n [/tex]

[tex] N{\aa}r{\rm{ }}n \to \infty {\rm{ s{\aa} vil }}\sqrt {n - 1} \approx \sqrt n {\rm{ s{\aa} grensen blir}} [/tex]

[tex]{\lim }\limits_{n \to \infty } {\rm{ }}0[/tex]


men da får jeg komme med et spørsmål, hva blir den korrekte måten å løse grensen

[tex]{\lim }\limits_{n \to \infty } {\rm{ }}\sqrt {n - 1} - \sqrt n [/tex]

på? Forklaringen min er jo logisk, men tviler på den holder vann.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Tja, én måte er å omskrive til

[tex]\frac{(1-\sqrt{\frac{1}{1-\frac{1}{n}}})}{\frac{1}{\sqrt{n-1}}}[/tex] som er et [tex]\frac{0}{0}[/tex] uttrykk.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

[tex]{\lim }\limits_{n \to \infty } {\rm{ }}\sqrt {n - 1} - \sqrt n [/tex]

[tex] {\lim }\limits_{n \to \infty } {\rm{ }}\left( {\sqrt {n - 1} - \sqrt n } \right)\frac{{\left( {\sqrt {n - 1} + \sqrt n } \right)}}{{\left( {\sqrt {n - 1} + \sqrt n } \right)}} [/tex]

[tex] {\lim }\limits_{n \to \infty } {\rm{ }}\frac{{\left( {n - 1} \right) - n}}{{\left( {\sqrt {n - 1} + \sqrt n } \right)}} [/tex]

[tex] {\lim }\limits_{n \to \infty } {\rm{ }}\frac{1}{{\sqrt {n - 1} + \sqrt n }} [/tex]

[tex] {\lim }\limits_{n \to \infty } {\rm{ }}0 [/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Integralen
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 525
Registrert: 03/10-2010 00:32

En side grenser:

[tex]lim_{n \rightarrow \: (-1)^{-}}\: \: \frac{n}{\sqrt n+1}-\frac{n+1}{sqrt n}=i \infty [/tex]

[tex]lim_{n \rightarrow \: (-1)^{+}}\: \: \frac{n}{\sqrt n+1}-\frac{n+1}{sqrt n}=- \infty [/tex]

[tex]lim_{n \rightarrow \: (0)^{-}}\: \: \frac{n}{\sqrt n+1}-\frac{n+1}{sqrt n}=i \infty [/tex]

[tex]lim_{n \rightarrow \: (0)^{+}}\: \: \frac{n}{\sqrt n+1}-\frac{n+1}{sqrt n}=- \infty [/tex] :)
Svar