Trenger hjelp med en oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Facecandy
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 16/04-2009 18:28

Vi måler temperaturen gjennom et døgn. Vi lar x være antall timer regnet fra midnatt og lar være temperaturen i ˚C. Her skal vi regne med denne funksjonen: f(x)=-0,01x^3+0,36x^2-2,85x+2,5 xE[0,24]

a) Tegn grafen til f .
Følgende spørsmål skal besvares ved regning:
b) Når på døgnet har vi den høyeste og laveste temperaturen?
c) Hva er temperaturen kl 14.30?
d) Når er temperaturen 0 ˚C?
e) På hvilk(e) tidspunkt på døgnet er temperaturen –3 ˚C?
f) Hvor stor er senkningen av temperaturen kl. 20.00?
g) Ved hvilket tidspunkt på døgnet er økningen av temperaturen størst?

Er usikker på hvordan jeg skal gå fram med regning ved hjelp av Derivasjon. Noen tips?
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

a) Finn penn, papir og en grafisk kalkulator
b) Derivert og sett lik null
c) Sett inn hva klokka er fra midnatt
d) Sett funksjonen lik verdien
e) Lik d)
f) Dobbelt deriver og sett inn klokka - litt usikker...
g) Sett funksjonen fra f) lik null
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
JimmyB
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 19/04-2009 17:59

bør man ikke dobbelderivere for å finne størst/minst økning/synkning?
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

JimmyB skrev:bør man ikke dobbelderivere for å finne størst/minst økning/synkning?
Jo, som meCarnival sier, så dobbelderiverer han i oppgave f), og i oppgave g) setter han uttrykket fra f) = 0
JimmyB
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 19/04-2009 17:59

okey, oppfattelsesevnen min er subpar i dag, men du skal ikke bruke den dobbelderiverte i f) tror jeg,
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nei, i f) skal du bruke den deriverte. Setter du inn tida i den dobbeltderiverte får du hvor raskt temperaturstigningen/senkingen endrer seg.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
JimmyB
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 19/04-2009 17:59

Det jeg mente. Strålende.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Ok... Var som skrevet litt usikker på den... :wink:
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 19/11-2007 11:30
Sted: Tønsberg

noen som hadde orket å gi et løsningsforslag på d) ?
Eller formelen for 3. grads ligninger?
2. år Prod. ingeniør
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Justin Sane skrev:noen som hadde orket å gi et løsningsforslag på d) ?
Eller formelen for 3. grads ligninger?
kalkulator...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 19/11-2007 11:30
Sted: Tønsberg

står at det skal gjøres ved regning. er ikke ute etter svaret men metoden.
2. år Prod. ingeniør
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Justin Sane skrev:står at det skal gjøres ved regning. er ikke ute etter svaret men metoden.
OK, prøve å sette x = [symbol:plussminus] 1, [symbol:plussminus] 2,... og sjekk om noen av disse gir lik null. Dvs f(x) = 0. Da har du flaks på x = 1, som gir f = 0. Utfør deretter polynomdivisjon, og du har etterhvert røttene...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Den generelle løsningen for et tredjegradspolynom ser du her:
http://www.math.vanderbilt.edu/~schectex/courses/cubic/

Ikke veldig fristende å jobbe med, eller hva?

I oppgave d) er jeg sikker på at de mener man skal lese av tegningen man lagde i a).

Standard for sånne oppgaver er alltid å få oppgitt en av røttene for så å utføre en polynomdivisjon.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 19/11-2007 11:30
Sted: Tønsberg

nuvel, den frista litt da jeg nå måtte på lære meg polynomdivisjon. :)
2. år Prod. ingeniør
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Ta og se på denne:
http://folk.uio.no/sindrf/matte/poldiv.php

Ganske grei gjennomgang av polynomdivisjon!
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Svar