Jeg sliter veldig det med å bruke paranteser når man skal opphøye noe i 2.
Ett eksempel er: 0,5x^2 - 2
La oss si x=-2
Skal jeg ta (-2)^2 eller (-2^2) ? Sånn som jeg vet det er svaret på første positiv men negativ på andre.
Takk for svar, håper noen kan hjelpe meg her!
paranteser
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg hadde også litt problemer med det før, men det er igrunn ikke noe hokkuspokkus.
(-2)^2 = (-2)(-2) = 4
og (-2^2) = (-2*2) = -4
Jeg vet ikke om det fines noen huskeregler, men det er logisk hvis du bare tenker litt over parentesens virkemåte
(-2)^2 = (-2)(-2) = 4
og (-2^2) = (-2*2) = -4
Jeg vet ikke om det fines noen huskeregler, men det er logisk hvis du bare tenker litt over parentesens virkemåte

Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Du skal bruke den første. Husk at minustegnet er «en del av tallet», så du må ta med alt når du substituerer (bytter ut) for x.Zlatan wrote:Skal jeg ta (-2)^2 eller (-2^2) ? Sånn som jeg vet det er svaret på første positiv men negativ på andre.
Hvis [tex]x = 3b[/tex], så vil [tex]x^2 = (3b)^2 = 9b^2[/tex], og hvis [tex]x = y + 2[/tex], så vil [tex]x^2 = (y+2)^2[/tex] osv.
(Det heter forresten også parenteser)