paranteser

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Zlatan
Dirichlet
Dirichlet
Posts: 150
Joined: 10/05-2008 16:46

Jeg sliter veldig det med å bruke paranteser når man skal opphøye noe i 2.

Ett eksempel er: 0,5x^2 - 2
La oss si x=-2

Skal jeg ta (-2)^2 eller (-2^2) ? Sånn som jeg vet det er svaret på første positiv men negativ på andre.

Takk for svar, håper noen kan hjelpe meg her!
matte hva for noe?
matematikk.net - Norges beste matte side :)
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Posts: 1025
Joined: 17/01-2008 13:46

Jeg hadde også litt problemer med det før, men det er igrunn ikke noe hokkuspokkus.

(-2)^2 = (-2)(-2) = 4
og (-2^2) = (-2*2) = -4

Jeg vet ikke om det fines noen huskeregler, men det er logisk hvis du bare tenker litt over parentesens virkemåte :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Emilga
Riemann
Riemann
Posts: 1552
Joined: 20/12-2006 19:21
Location: NTNU

Zlatan wrote:Skal jeg ta (-2)^2 eller (-2^2) ? Sånn som jeg vet det er svaret på første positiv men negativ på andre.
Du skal bruke den første. Husk at minustegnet er «en del av tallet», så du må ta med alt når du substituerer (bytter ut) for x.

Hvis [tex]x = 3b[/tex], så vil [tex]x^2 = (3b)^2 = 9b^2[/tex], og hvis [tex]x = y + 2[/tex], så vil [tex]x^2 = (y+2)^2[/tex] osv.

(Det heter forresten også parenteser)
Post Reply