Derivasjonsoppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
krje1980
Leibniz
Leibniz

Hei.

Sliter en del med følgende oppgave:

"Hvor mange rette linjer som passerer gjennom origo tangerer y = cos x? Finn (med opptil 6 desimaler) stigningstallet til de to kurvene som har de største positive stigningstallene."

Jeg er ganske rådvill her. Derivasjon til cos x er jo - sin x. I og med tangentene skal passere gjennom (0, 0) må derfor - sin x være lik (((cos x) - 0) / (x - 0) = (cos x)/ x. Altså har man en ligning:

(cos x)/x = - sin x.

Her står jeg fast. Jeg følger her prosedyre som jeg har gjort i tidligere oppgaver som går ut på å finne likningen til en tangent som passerer gjennom et gitt punkt. Men i og med at man her har å gjøre med trigonometriske verdier, og ikke kun en ukjent x, vet jeg ikke hva jeg skal gjøre videre.

Setter stor pris på hjelp!
Gustav
Tyrann
Tyrann

http://www.wolframalpha.com/input/?i=xtan%28x%29%2B1

Ser ikke helt hvordan du skal finne røttene uten bruk av numeriske metoder... Newtons metode skulle vel fungere...
krje1980
Leibniz
Leibniz

Takk for tipset, men vi har ikke kommet til Newtons metode i kurset enda. Altså må det være en annen måte å løse oppgaven på.
FredrikM
Poincare
Poincare

Hvilke andre approksimeringsmetoder har dere lært? Oppgaven hinter helt klart til en eller annen slik metode, siden den nevner "med 6 desimaler".
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
krje1980
Leibniz
Leibniz

Vi har vel egentlig kun lært å ta den deriverte og sette den lik forandringen i y og x i det første uttrykket.
Post Reply