Derivasjonsoppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
krje1980
Leibniz
Leibniz
Posts: 964
Joined: 04/04-2009 20:55

Hei.

Sliter en del med følgende oppgave:

"Hvor mange rette linjer som passerer gjennom origo tangerer y = cos x? Finn (med opptil 6 desimaler) stigningstallet til de to kurvene som har de største positive stigningstallene."

Jeg er ganske rådvill her. Derivasjon til cos x er jo - sin x. I og med tangentene skal passere gjennom (0, 0) må derfor - sin x være lik (((cos x) - 0) / (x - 0) = (cos x)/ x. Altså har man en ligning:

(cos x)/x = - sin x.

Her står jeg fast. Jeg følger her prosedyre som jeg har gjort i tidligere oppgaver som går ut på å finne likningen til en tangent som passerer gjennom et gitt punkt. Men i og med at man her har å gjøre med trigonometriske verdier, og ikke kun en ukjent x, vet jeg ikke hva jeg skal gjøre videre.

Setter stor pris på hjelp!
Gustav
Tyrann
Tyrann
Posts: 4563
Joined: 12/12-2008 12:44

http://www.wolframalpha.com/input/?i=xtan%28x%29%2B1

Ser ikke helt hvordan du skal finne røttene uten bruk av numeriske metoder... Newtons metode skulle vel fungere...
krje1980
Leibniz
Leibniz
Posts: 964
Joined: 04/04-2009 20:55

Takk for tipset, men vi har ikke kommet til Newtons metode i kurset enda. Altså må det være en annen måte å løse oppgaven på.
FredrikM
Poincare
Poincare
Posts: 1367
Joined: 28/08-2007 20:39
Location: Oslo
Contact:

Hvilke andre approksimeringsmetoder har dere lært? Oppgaven hinter helt klart til en eller annen slik metode, siden den nevner "med 6 desimaler".
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
krje1980
Leibniz
Leibniz
Posts: 964
Joined: 04/04-2009 20:55

Vi har vel egentlig kun lært å ta den deriverte og sette den lik forandringen i y og x i det første uttrykket.
Post Reply