Hei.
Sliter en del med følgende oppgave:
"Hvor mange rette linjer som passerer gjennom origo tangerer y = cos x? Finn (med opptil 6 desimaler) stigningstallet til de to kurvene som har de største positive stigningstallene."
Jeg er ganske rådvill her. Derivasjon til cos x er jo - sin x. I og med tangentene skal passere gjennom (0, 0) må derfor - sin x være lik (((cos x) - 0) / (x - 0) = (cos x)/ x. Altså har man en ligning:
(cos x)/x = - sin x.
Her står jeg fast. Jeg følger her prosedyre som jeg har gjort i tidligere oppgaver som går ut på å finne likningen til en tangent som passerer gjennom et gitt punkt. Men i og med at man her har å gjøre med trigonometriske verdier, og ikke kun en ukjent x, vet jeg ikke hva jeg skal gjøre videre.
Setter stor pris på hjelp!
Derivasjonsoppgave
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
http://www.wolframalpha.com/input/?i=xtan%28x%29%2B1
Ser ikke helt hvordan du skal finne røttene uten bruk av numeriske metoder... Newtons metode skulle vel fungere...
Ser ikke helt hvordan du skal finne røttene uten bruk av numeriske metoder... Newtons metode skulle vel fungere...
Hvilke andre approksimeringsmetoder har dere lært? Oppgaven hinter helt klart til en eller annen slik metode, siden den nevner "med 6 desimaler".
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)