Komplekse tall på kalkulator.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
tmsn
Cantor
Cantor

Heisann!

Jeg har en Texas TI-84 Plus kalkulator og jeg lurer på om det er noen som vet hvordan man regner med komplekse tall på denne kalkulatoren?

Hvordan konverterer jeg mellom polar og rektangulær form?
Trenger å vite dette for å regne på totale impedanser i AC-kretser, er så tungvindt å gjøre dette for hånd.. Noen som vet? :)
Takker for alle svar.
HiT - Matematikk 2B elektro
Markonan
Euclid
Euclid

Har du ikke tilgang til matematisk programvare på skolen din? Matlab eller Mathematica eller andre programer har alle de funksjonene, og jeg tror ikke vanlige lommeregnere pleier å ha det.

Hvis du ikke har, så kanskje du kan få av Tor? Hvis du ikke kjenner Tor kan du sende meg en pm. ;)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
tmsn
Cantor
Cantor

Jeg kjenner ikke Tor, men hensikten er å få dette til på kalkulatoren siden dette er det hjelpemiddelet vi får bruke på eksamen, dette sparer meg nok for mye tid.. Har Maple på pcen..
FredrikM
Poincare
Poincare

Er nok mulig å skrive noen enkle programmer for konvertering mellom formene på kalkulatoren, men for de fleste situasjoner fungerer enkel regning like raskt.

Om man pugger litt vinkler og sinus/cosinus-verdier, bør det gå temmelig raskt å se hvilken vinkel som er riktig å velge.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
=)
Descartes
Descartes

Lær deg ordentlig for hånd, hvis du ikke kan dette for hånd lurer du ingen enn deg selv :P

Forøvrig kan du bare trykke på mode på kalkulatoren der kan du bla. velge mellom REAL a+bi og re^theta i.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
tmsn
Cantor
Cantor

Kan det rimelig greit for hånd, men når du skal drive med strømdeling osv i store AC-kretser kommer dette til å ta lang tid, så det var læreren min som sa at alle måtte fikse dette på kalkulator.
Markonan
Euclid
Euclid

Hvis det ikke ligger inne som innebygd funksjon går det vel an å laste ned, eventuelt skrive et eget program for å beregne det?

Men det er du kanskje allerede klar over. :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
tmsn
Cantor
Cantor

Stod visst forklart i elektrisitetslæreboken min hvordan detta skal gjøres på kalkulator, så da tror jeg det skulle ordne seg likevel.. :)
Post Reply