Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Jeg har en Texas TI-84 Plus kalkulator og jeg lurer på om det er noen som vet hvordan man regner med komplekse tall på denne kalkulatoren?
Hvordan konverterer jeg mellom polar og rektangulær form?
Trenger å vite dette for å regne på totale impedanser i AC-kretser, er så tungvindt å gjøre dette for hånd.. Noen som vet?
Takker for alle svar.
Har du ikke tilgang til matematisk programvare på skolen din? Matlab eller Mathematica eller andre programer har alle de funksjonene, og jeg tror ikke vanlige lommeregnere pleier å ha det.
Hvis du ikke har, så kanskje du kan få av Tor? Hvis du ikke kjenner Tor kan du sende meg en pm.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Jeg kjenner ikke Tor, men hensikten er å få dette til på kalkulatoren siden dette er det hjelpemiddelet vi får bruke på eksamen, dette sparer meg nok for mye tid.. Har Maple på pcen..
Er nok mulig å skrive noen enkle programmer for konvertering mellom formene på kalkulatoren, men for de fleste situasjoner fungerer enkel regning like raskt.
Om man pugger litt vinkler og sinus/cosinus-verdier, bør det gå temmelig raskt å se hvilken vinkel som er riktig å velge.
Kan det rimelig greit for hånd, men når du skal drive med strømdeling osv i store AC-kretser kommer dette til å ta lang tid, så det var læreren min som sa at alle måtte fikse dette på kalkulator.