Iterated exponentiation, tetration

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Charlatan
Guru
Guru

For enhver følge [tex]c_n[/tex] er [tex]\lim_{n \to \infty}c_{n-1}=\lim_{n \to \infty}c_{n}[/tex].

Den "kommer fra" den opprinnelige likningen bare ved å ta logaritmen. Hvis [tex]\lim_{n \to \infty}b_n = B[/tex], så er [tex]f(\lim_{n \to \infty}b_n) = f(B)[/tex] og [tex]\lim_{n \to \infty}f(b_n) = f(B)[/tex] for enhver kontinuerlig funksjon f, i dette tilfellet [tex]\log[/tex].
wingeer
Descartes
Descartes

Ja, riktig. For det går mot uendelig uansett.
Aha, så det er på en måte lov å "trekke ut" grenseverditegnet gjennom logaritmen?
Ergo er [tex]ln(\lim_{n \to \infty} x^{[n]}) = \lim_{n \to \infty}(lnx^{[n]})=lna[/tex].
Charlatan
Guru
Guru

Du kan si det på den måten. Det man egentlig gjør er bare å bruke at [tex]\lim_{n \to \infty} f(c_n)=f(\lim_{n \to \infty} c_n)[/tex] for kontinuerlige funksjoner.
wingeer
Descartes
Descartes

Nå måtte jeg faktisk bla litt i kalkulusboka, for akkurat den hadde jeg ikke helt inne.
Jeg kom frem til at:
[tex]x=e^{\frac{lna}{a}}[/tex].
Er dette riktig?
Charlatan
Guru
Guru

Det stemmer ja. Hvis du vil, kan du forøvrig finne konvergensintervallet til x ved å ta utgangspunkt i formen x må ha.
wingeer
Descartes
Descartes

Hurra! Dette var "ukas utfording" på en øving nemlig.
Ja, det tror jeg jammen jeg skal prøve meg på. Jeg må bare lese om konvergensintervall først.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Veldig veldig pent. I funksjonen som Winger oppga, om vi setter [tex]a=2 [/tex]så får vi at [tex]x=sqrt{2}[/tex] som åpenbart stemmer.

[tex]\sqrt{2}^{sqrt{2}^sqrt{2}^{...}=2[/tex]

Men om vi setter [tex]a=4[/tex] hvorfor får vi da at [tex]x=sqrt{2}[/tex]?

Er ikke så flink, men hadde vært hyggelig om noen kunne forklare ^^
wingeer
Descartes
Descartes

Om a=4 får vi [tex]\frac{ln4}{4} \to \frac{ln2^2}{4} \to \frac{2ln2}{4} \to \frac{ln2}{2}[/tex]
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Om jeg får omformulere spørsmålet mitt hvorfor gir

[tex]sqrt{2}^{\sqrt{2}^{\sqrt{2}^{...}}}=2[/tex]

og

[tex]sqrt{2}^{\sqrt{2}^{\sqrt{2}^{...}}}=4 [/tex]

Pga at

[tex]f(a)=e^{\frac{\ln{a}}{a}}[/tex]

[tex]f(2)=\sqrt{2} \, \text{og} \, f(4)=\sqrt{2}[/tex]
Gustav
Tyrann
Tyrann

Edit: Glemt dette innlegget . Når man ikke tenker før man skriver blir det fort slurvete og feil.

Det betyr simpelthen at følgen [tex]x^{[n]}[/tex] ikke konvergerer for [tex]x=\sqrt{2}[/tex]. (Husk at det ligger i premisset for oppgaven at følgen konvergerer mot en verdi a)

Hvis du plotter [tex]f(x)=x^{\frac1x}[/tex] ser du at denne funksjonen ikke er injektiv.
Last edited by Gustav on 22/02-2010 13:34, edited 1 time in total.
Charlatan
Guru
Guru

Nebuchadnezzar wrote: Men om vi setter [tex]a=4[/tex] hvorfor får vi da at [tex]x=sqrt{2}[/tex]?

Er ikke så flink, men hadde vært hyggelig om noen kunne forklare ^^
Man antok i utgangspunktet at potenstårnet kunne konvergere mot a. Dette gjelder ikke for alle a, og spesielt ikke for [tex]a=4[/tex].
plutarco wrote:Det betyr simpelthen at følgen [tex]x^{[n]}[/tex] ikke konvergerer for [tex]x=\sqrt{2}[/tex]. (Husk at det ligger i premisset for oppgaven at følgen konvergerer mot en verdi a)
[tex]x^{[n]}[/tex] konvergerer såvisst for [tex]x = \sqrt{2}[/tex].

Problemet er at utledningen fra utgangspunktet ikke går begge veier.

@wingeer:

For å finne konvergensintervallet for x, finner du verdimengden til [tex]e^{\frac{\log a}{a}}[/tex] for enhver reell a, men husk at dersom x er i dette intervallet så må ikke potenstårnet nødvendigvis konvergere.
Man har bare vist at dersom potenstårnet konvergerer, så må x befinne seg i intervallet. Det gjenstår å vise at x faktisk konvergerer for hver x i intervallet.

Dette er måten man må gjøre det på, for man har i utgangspunktet ingen anelse om hvilke [tex]a[/tex] et potenstårn kan konvergere mot.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

http://www.mathhelpforum.com/math-help/ ... -expon.pdf

Artig lesning :)

Deriverte funksjonen og fant ut at toppunktet til [tex]f(a)[/tex] var [tex](e,e^{\frac{1}{e}})[/tex]

Som gir verdimengden [tex]0<x<e^{\frac{1}{e}}[/tex]

fra her må vi teste alle verdier av [tex]x[/tex] for å sjekke om funksjonen konvergerer ? Virker som mye arbeid...
Charlatan
Guru
Guru

Nebuchadnezzar wrote: Som gir verdimengden [tex]0<x<e^{\frac{1}{e}}[/tex]

fra her må vi teste alle verdier av [tex]x[/tex] for å sjekke om funksjonen konvergerer ? Virker som mye arbeid...
Intervallet er faktisk [tex][e^{-e},e^{\frac{1}{e}}][/tex]. Og ja, man har til nå bare vist at dersom potenstårnet konvergerer, så ligger x i dette intervallet. Ikke det omvendte.
wingeer
Descartes
Descartes

Det er svært lett å finne ut den øvre grensen for konvergensintervallet. Jeg sliter derimot litt mer med å finne den nedre. Grenseverdier? Inversfunksjoner? Jeg kaster ut stikkord.
Charlatan
Guru
Guru

Bunnpunkt burde vel være et passende stikkord...
Post Reply