Trigometri - Trekant

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Første del av oppgaven går fint, det er geometri men sliter med andre del.

PQR der [tex]\angle P=45^o[/tex] PQ=10 og PR=12

a) Konstruer trekanten. Ok, dette går fint.
b) Regn ut [tex]\angle Q[/tex] og [tex]QR[/tex]

Bruker Soh cah toa og finner ut at [tex]QR=8.49[/tex] og vinkel [tex]Q[/tex] er [tex]55^o[/tex]

Vet at jeg gjør noe feil her, pga jeg finner høyden av trekanten og feil vinkel... Kan noen si meg hvordan jeg finner den riktige siden, og den riktige vinkelen ?
Markonan
Euclid
Euclid

Har ikke hatt noe geometri siden ungdomsskolen for en 10-12 år siden, så holder meg vanligvis langt unna geometrispørsmål. :)

Men kan ikke denne løses med cosinussetningen? Først finner du den tredje siden, og når du kjenner alle sidene kan du jo bruke setningen til å finne alle vinklene.

http://no.wikipedia.org/wiki/Cosinusset ... nvendelser
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Visste det var noe der ja! Etter mye pirk, formlike trekanter og flittig bruk av pytagoras klarte og å løse oppgaven. Men den setningen er fin å kunne.

Fant enda en oppgave jeg ikke klarer, men skal prøve litt til selv før jeg spør om hjelp. ^^
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Vinkel A = 30 grader
AC = 8cm
BC = a

Drøft for ulike verdier av a hvor mange mulige trekanter vi har.
Har løst oppgaven i geogebra, men hvordan løser jeg oppgaven med regning? Vet jeg må bruke cosinussetningen men klarer ikke helt å sette det opp fordi jeg mangler AB... Som selvfølgelig forandrer seg når a forandrer seg.
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Det er jo en drøftingsoppgave, så det er vel ikke så mye regning som er nødvendig? Jeg tolker det ihvertfall slik.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Okai, for å omformulere spørsmålet mitt. Om jeg vil være vanskelig hvordan løser jeg denne oppgaven ved regning. Blir sikkert noe greier med andregradslikningen å studere hva som skjer under rottegnet for forskjellige verdier av a.

EDIT Klarte å løse oppgaven etter jeg hadde lagt meg.

Vi nedfeller en normal fra C ned på AB, og kaller punktet for D.
Da er ADC en rettvinklet trekant, eller en 45 90 45 trekant.
Hypotenusen er 8cm i oppgaven, dermed kan vi bruke sinus eller pytagoras til å finne de ukjente sidene.

Først regner jeg ut AD

[tex]\cos \theta \, = \, \frac{\text{adjacent}}{\text{hypotenuse}}[/tex]

[tex]\cos 30 \, = \, \frac{\text{AD}}{\text{8}}[/tex]

[tex]AD \, = \, \frac{\sqrt{3}}{2} 8 [/tex]

[tex]AD \, = \, 4\sqrt{3} [/tex]

Vi vet også at vi har en trekant BCD som er en rettvinklet trekant. Bruker pytagoras til å finne DB

[tex]c^2 = a^2 + b^2[/tex]

[tex]a^2 = 4^2 + DB^2[/tex]

[tex]DB = \pm \sqrt{a^2 - 16}[/tex]

Altså er lengden [tex]AB = 4sqrt{3} \pm \sqrt{a^2 - 16}[/tex]

Ingen løsning når [tex]a<4[/tex]

en løsning når [tex]a=4 [/tex]

to løsninger når [tex]4<a<8[/tex]

en løsning når [tex]a>8[/tex]
Post Reply