Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Hva får du om du setter f.eks x = -5000 i uttrykket?
Når du setter inn store verdier, får man noen ganger inntrykk av hva som skjer med uttrykket når det går mot uendelig.
Hvis det ikke stemmer med svaret ditt, får du kanskje en idé om hva som har gått galt!
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Grunnen til at vi ganger med [tex]-\frac1x[/tex] og ikke [tex]\frac1x[/tex] er at om vi trekker sammen nevneren etter at vi har ganget med [tex]\frac1x[/tex] så får vi [tex]0[/tex]. Og vi vet jo at null i nevner blir tull... Er i det minste slik jeg ser det.
Og svaret skal bli [tex]-\frac12[/tex] ja
EDIT: Og Markonan det var jo akkurat det jeg skrev som punkt 1 i begynnelsen
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk