TI-84 Plus - Helt grønn...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
elisewd
Noether
Noether

Hei alle sammen!

Jeg er helt fersk i bruk av kalkulatoren TI-84 Plus :shock:

Jeg vet at det blant annet går an å "sjekke" annengradsligninger, noe som jeg syns kan være greit slik at man iallefall ikke feiler på de enkleste eksamensoppgavene :)

Er det noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette? Setter stooor pris på all hjelp her.
Ellers hvis noen har noen gode tips om annet bruk tar jeg imot disse med umåtelig takk.

(Har forøvrig både høyskolematte og Statistikk)...
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Hva mener du med å sjekke? For å sjekke svaret trenger du ikke mer enn en vanlig kalkulator (Evt. ingen om det er trvielle tall). Da setter man bare prøve på svaret på vanlig måte.

x^2 + 2x - 8 = 0

Om man løser denne får man x = 2 og x = -4

Da kan man bare sette svarene inn i likningen for å se om svaret faktisk blir null:

2*2 + 2*2 - 8 = 4+4-8 = 0, første svar er ok.

(-4)(-4) + 2*(-4) - 8 = 16 - 8 - 8 = 0, andre svar er ok.

Så man sjekker bare svarene ved å sette de inn i den opprinnnelige likningen og sjekker at de faktisk blir null. Så det er ikke noe spesielt til TI-84 kalkulatoren.

Å regne ut andregradslikninger med TI-84 derimot, det tørr jeg ikke svare på. Men abc-formelen er vel ikke så vanskelig? I såfall er det kanskje en indikator på at du bør lavær å bruke en slik funksjon ;)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
elisewd
Noether
Noether

Ookei, jeg bare synes å huske at man kan sette inn tallene i a= og b= og c= så gir kalkulatoren svarene. (Bare tenker at da kan man jo forsikre seg om at man har regnet riktig. I forhold til formlen Feks at man ikke har hoppet over en minus.) Må man kanskje programere eller noe da?

Jeg har ingen peiling!! :D
Post Reply