Antar han ikke har det
http://www.wolframalpha.com/input/?i=+p ... 8x-2%29%29
wolfram alpha har det.
Unnskyld at jeg spør, men prøvde du i det hele tatt det jeg sa?
Kan du trekke sammen uttrykket under ?
[tex]\frac{1}{(x-2)^2} + \frac{1}{x-1}[/tex]
Delbrøkoppspalting
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
[tex] \frac{1}{{\left( {x - 2} \right)^2 }} + \frac{1}{{x - 1}} \Rightarrow \frac{1}{{\left( {x - 2} \right)^2 }}\frac{{\left( {x - 1} \right)}}{{\left( {x - 1} \right)}} + \frac{1}{{\left( {x - 1} \right)}}\frac{{\left( {x - 2} \right)^2 }}{{\left( {x - 2} \right)^2 }} \Rightarrow \frac{{\left( 1 \right)\left( {x - 1} \right) + \left( {x - 2} \right)^2 }}{{\left( {x - 2} \right)^2 \left( {x - 1} \right)}} \Rightarrow \frac{{x^2 - 3x + 3}}{{\left( {x - 2} \right)^2 \left( {x - 1} \right)}}[/tex]
[tex] Ganger{\rm{ med fellesnevner som er }}\left( {x - 2} \right)^2 \left( {x - 1} \right){\rm{ s{\aa} trekker vi sammen uttrykket }} [/tex]
Går du baklengs ser du hva svaret ditt skal bli.
[tex] Ganger{\rm{ med fellesnevner som er }}\left( {x - 2} \right)^2 \left( {x - 1} \right){\rm{ s{\aa} trekker vi sammen uttrykket }} [/tex]
Går du baklengs ser du hva svaret ditt skal bli.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Whack, det er i og for seg rett i at man "deler på null" når man setter inn verdier for x som gjør at nevnerne i utgangspunktet blir 0. For likheten skal jo bare gjelde for de x slik at begge sidene er definert.
Men hvis man nå heller slutter å anse polynomer som tall, og bare som polynomer, kan vi rettferdigjøre dette ved å si at vi evaluerer polynomene på hver side av likningen etter vi har ganget ut. Poenget er at verdien vi får etter en evaluasjon har ingen betydning for de generelle operasjonene vi kan utføre på polynomer, men bare når vi betrakter polynomer på denne måten.
Men hvis man nå heller slutter å anse polynomer som tall, og bare som polynomer, kan vi rettferdigjøre dette ved å si at vi evaluerer polynomene på hver side av likningen etter vi har ganget ut. Poenget er at verdien vi får etter en evaluasjon har ingen betydning for de generelle operasjonene vi kan utføre på polynomer, men bare når vi betrakter polynomer på denne måten.