Finn likningen til planet, som passerer gjennom linjene x+y=2, y-z=3, og loddrett(perpendicular) til planet 2x+3y+4z=5.
Kan noen gi meg et tips til å komme i gang, er usikker på hva eg skal gjøre med det loddrette planet.
Finn likningen til planet
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Ligningene x+y=2 og y-z=3 definerer plan, ikke linjer, i [tex]\mathbb{R^3}[/tex]. Hadde vært fint om du hadde skrevet oppgaveteksten ordrett siden presisjon er alfa omega når det kommer til matematikk.ME90 wrote:Finn likningen til planet, som passerer gjennom linjene x+y=2, y-z=3, og loddrett(perpendicular) til planet 2x+3y+4z=5.
Kan noen gi meg et tips til å komme i gang, er usikker på hva eg skal gjøre med det loddrette planet.
hvis du skriver "linja" (L) over, på parametrisert form;ME90 wrote:Beklager!
I boken står det ORDRETT:
Find equation of the plane:
Passing through the line x+y=2, y-z=3, and perpendicular to the plane 2x+3y+4z=5
kaller y = t og x = 2 - y = 2 - t og z = y - 3 = t - 3
da har L retningsvektor lik r = [-1, 1, 1]
n = [2, 3, 4]
Hvis du Deretter finner vektorproduktet mellom r og normalvektoren (n) til planet (alfa) oppgitt, skal du vel få ett plan vinkelrett på alfa. Så kan du bruke et pkt fra L over (f eks t =0). Funker ikke dette, mon tro?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]