ligning

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
datamus
Fibonacci
Fibonacci

har en ligning som er som denne.

6+2x=8

har prøvd å løst den lenge,men får den ikke til.Åssen gjør jeg det?
FredrikM
Poincare
Poincare

Hvis du legger til (-6) på begge sider av likhetstegnet, hva får du da?
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
datamus
Fibonacci
Fibonacci

FredrikM wrote:Hvis du legger til (-6) på begge sider av likhetstegnet, hva får du da?
x=2
2357
Lagrange
Lagrange

2x=2

Dessuten, hvis du med 'har en som denne' mener at du vil lære teknikken uten å få oppgaven løst for deg på veien, liker jeg stilen din.
datamus
Fibonacci
Fibonacci

ja,blir svaret at x=1 da,eller?

og åssen kan jeg eventuelt sette opp sånne stykker for å se det?
2357
Lagrange
Lagrange

Svaret er x=1, ja. Du kan alltid sjekke svaret ditt ved å sette det inn i den opprinnelige likningen og se om de to sidene av likhetstegnet gir samme verdi.

V.S. (Venstreside): [tex]6+2\cdot1=8[/tex]
H.S: 8

Løsningen stemmer.

Den generelle teknikken er å flytte alle konstantleddene på én side av likhetstegnet, og leddene med den ukjente på den andre siden. Deretter deler du på koeffisienten (tallet foran den ukjente).

Eks:

[tex]a+bx=c+dx[/tex]

[tex]bx-dx=c-a[/tex]

[tex](b-d)x=c-a[/tex]

[tex]x=\frac{c-a}{b-d}[/tex]
FredrikM
Poincare
Poincare

2357:
Man "flytter" aldri tall over. Det man *gjør*, er å legge til det negative av et ledd på begge sider av likhetstegnet. Resultatet framstår selvsagt som flytting, men det er mye klarere hvorfor man har lov til å gjøre dette. (det er ikke åpenbart at å "flytte over og bytte fortegn" er en gyldig regel)
2357
Lagrange
Lagrange

Du kan godt erstatte det med ordet 'samle' om du foretrekker det. Etter min mening, er det ingenting galt med å bruke 'flytte' som et kort og praktisk uttrykk selv om det ikke forklarer de tekniske detaljene.
datamus
Fibonacci
Fibonacci

2357 wrote:Svaret er x=1, ja. Du kan alltid sjekke svaret ditt ved å sette det inn i den opprinnelige likningen og se om de to sidene av likhetstegnet gir samme verdi.

V.S. (Venstreside): [tex]6+2\cdot1=8[/tex]
H.S: 8

Løsningen stemmer.

Den generelle teknikken er å flytte alle konstantleddene på én side av likhetstegnet, og leddene med den ukjente på den andre siden. Deretter deler du på koeffisienten (tallet foran den ukjente).

Eks:

[tex]a+bx=c+dx[/tex]

[tex]bx-dx=c-a[/tex]

[tex](b-d)x=c-a[/tex]

[tex]x=\frac{c-a}{b-d}[/tex]
Kunne du ha satt opp det stykket jeg skrev her som en ligning,sånn at jeg ser bedre åssen jeg skal sette det opp,på lignende stykker?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

[tex]3x-4=8[/tex]

Legger til 4 på begge sider

[tex]3x-4+[/tex][tex]\red{4}[/tex][tex]=8+[/tex][tex]\red{4}[/tex]

[tex]3x=12[/tex]

Deler begge sider på 3

[tex]\frac{3x}{3}=\frac{12}{3}[/tex]

[tex]x=4[/tex]

Sjekker om dette stemmer

[tex]3x-4=8[/tex]

[tex]3 \cdot 4-4=8[/tex]

[tex]12-4=8[/tex]

[tex]8=8[/tex]

Altså stemmer stykket, når x er 4. Hvordan jeg ville skrevet det på en prøve under. På høyere nivå gjør man ofte noen hopp, siden dette er ganske elementært.

[tex]3x-4=8[/tex]

[tex]3x=12[/tex]

[tex]x=4[/tex]

Arigato. QED. Danke shön
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
FredrikM
Poincare
Poincare

2357 wrote:Du kan godt erstatte det med ordet 'samle' om du foretrekker det. Etter min mening, er det ingenting galt med å bruke 'flytte' som et kort og praktisk uttrykk selv om det ikke forklarer de tekniske detaljene.
Problemet med "flytte" er det er galt både pedagogisk og teknisk. Teknisk sett gjør man det samme på begge sidene av likhetstegnet (legger til et negativ). Pedagogisk er "flytte/bytte"-regelen unødvendig komplisert sammenlignet med den enkle regelen om bare å legge til/gange med det samme på begge sider.
Post Reply