Statistikk (consistency)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Terning
Noether
Noether

Hei, har et problem jeg sliter litt mer her... legger ut hele oppgaveteksten, jeg:
How large a sample must be taken from a normal pdf where E(Y)=18 in order to guarantee than [tex]\hat{\mu}_n=\bar{Y}_n^{\overline}=\frac{1}{n} \sum_{i=1}^n Y_i[/tex] has a 90% probabilty of lying somewhere in the interval [16, 20]? Assume that [tex]\sigma=5.0[/tex]
Terning
Noether
Noether

Hmmm... jeg tenker... hvis man summerer flere normalfordelinger, da får man en ny normalfordeling... hvor forventningsverdien er summen av forventningsverdiene, og variansen er summen av variansene?
Terning
Noether
Noether

Hm, dette kommer jeg frem til:

[tex]P(|\hat{\mu}_n - \mu| < \epsilon) > 1 - \frac{Var(\hat{\mu}_n)}{\epsilon^2}[/tex]

[tex]1 - 0.10 > 1 - \frac{\sigma^2}{4n}[/tex]

, som gir n = 63. Men i fasiten så står det 17. Hm. Jeg vetta søren meg hva jeg skal gjøre, jeg. Ser dette rett ut, eller? Kan det være feil i fasiten?
Post Reply