hvordan faktorisere et andregrads utrykk?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
2
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 8
Joined: 30/09-2010 17:49

..
Last edited by 2 on 17/10-2010 13:47, edited 1 time in total.
FredrikM
Poincare
Poincare
Posts: 1367
Joined: 28/08-2007 20:39
Location: Oslo
Contact:

Om du har [tex]ax^2+bx+c=0[/tex], så har den de to løsningene
[tex]x_1= \frac{-b+\sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex] og [tex]x_2=\frac{-b-\sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex].

Da kan du faktorisere den som [tex]ax^2+bx+c=a(x-x_1)(x-x_2)[/tex].
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
2
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 8
Joined: 30/09-2010 17:49

..
Last edited by 2 on 17/10-2010 13:47, edited 1 time in total.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Posts: 1025
Joined: 17/01-2008 13:46

De brøkene der er helt uleselig. Dvs, ikke helt uleselig, men mange orker ikke sette seg ned å analysere hva du prøver å formidle.

Jeg foreslår at du skriver de om ved hjelp av parenteser.

f.eks. for en brøk som ser slik ut:
[tex]\frac{a+b}{c+d}\cdot\frac{e-f}{g-h} - \frac{i+j}{k}[/tex]

Kan du skrive:
(a+b)/(c+d) * (e-f)/(g-h) - (i+j)/(k)

Altså at du nøster sammen hvert produkt/kvotient i egne parenteser. Det beste er jo selvfølgelig å lære seg LaTeX ;)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
FredrikM
Poincare
Poincare
Posts: 1367
Joined: 28/08-2007 20:39
Location: Oslo
Contact:

2 wrote:takker for svar:)
faktoriserte og da fikk jeg

__2__ -__(x+1)____
(x-3) - (x-3)(x-1)

i fasiten står det at svaret skal bli__1__
x-1

det er nå jeg sliter. hvordan skal jeg trekke de to brøkene sammen slik at svaret blir __1_ ?
.................x-1

kan ikke se noen måte og forkorte. men kanskje og utvide brøken??
Gang med fellesnevner! Brøken til venstre har (x-3) i nevner, og det har også den til høyre. Gang den med venstre derfor med (x-1) så får du fellesnevner. Legg sammen og se hva du får.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
2
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 8
Joined: 30/09-2010 17:49

..
Post Reply