Vektorkoordinater

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Har holdt på med denne lenge nå, og kommer ikke til et svar.

Oppgaven er som følger:
Punktene A(2, 2, -1) B(1, 0, 2) og C(3, -1, 0) er gitt. Et punkt D er plassert slik at BD = AB + s * BC

Finn tallet s når punktene A, C, D ligger på linje.

Sykt irriterende å sitte å undre over denne oppgaven på en lørdagskveld :S satt stor pris på svar :D
Putekrig
Cantor
Cantor
Innlegg: 130
Registrert: 07/10-2010 16:19

BD kan også skrives slik:

[tex]\vec{BD} \ = \ \vec{BA} + n\cdot \vec{AC}[/tex]

Hjelper det? :)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Eventuelt kan man benytte formlikhet (tegn figur). Da unngår man regningen.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Tusen takk :D satt det nå opp som en likning;
AB + (s * BC) = BA + (s * AC)

og kom fram til at s må være lik 2.

Men det jeg lurer på er hvordan du med en gang skjønte at du måtte gjøre det slik? er det en regel som er sånn?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er ikke noen regel nei. Men veldig ofte kan man løse geometriske/vektorproblemer ved å finne to forskjellige uttrykk for det man er ute etter. Dette kan gi ny informasjon om de ukjente man har. I dette tilfellet utnytter man at det er flere måter å "gå" fra B til D på, og så setter man de to uttrykkene for denne avstanden lik hverandre.

Det er én liten feil i det du har satt opp -- du har kalt både parameteren foran BC og den foran AC for s. De er ikke nødvendigvis like, det er i grunn tilfeldig at det gav rett svar i denne oppgaven.

Et alternativ er å tegne en figur og bruke formlikhet:

Bilde

Da ser man at Den største trekanten er formlik med ABC, og den ene siden er 2AB, altså er den største trekanten dobbelt så stor som ABC. Da må siden sBC være dobbelt så stor som BC, altså må s = 2.
Sist redigert av Vektormannen den 16/10-2010 21:52, redigert 1 gang totalt.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

ja, så nå at det ble tilfeldig. Men om du skulle løse den oppgave ved regning, hvordan ville du satt opp dette stykket? Løste det via formlikhet nå, men vil gjerne sett fremgangsmåten ved regning også :)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg ville gjort slik du sa du gjorde, men kalt parameteren foran AC for noe annet enn s, f.eks. t. Da ender du til slutt opp med ligningen [-2 + 2s, -4 -s, 6 - 2s] = [k, -3k, k]. Da må x-, y- og z-komponentene på hver side være like. Fra x-komponenten får man at -2 + 2s = k og fra z-komponenten får man at 6 - 2s = k. Da må -2 + 2s = 6 - 2s som gir at s = 2.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Putekrig
Cantor
Cantor
Innlegg: 130
Registrert: 07/10-2010 16:19

Hehehe. Vektormannen. Du spør rett mann i alle fall! :p
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

ah, okey. Takk for at du gidder å ta deg tid til dette på en lørdagskveld :D
men har du orka å forklart hvordan dere kom fram til at man måtte sette opp likningen AB + S * BC = BA + (K * AC) for meg så er den bare tatt ut av det blå :p hadde ikke sett den uten hjelp av dere liksom :cry:

det var desidert enklest når jeg tegna den opp, men har vært digg å skjønt hvordan man skulle løse den med regning 100% også :P håper ikke jeg spør for dumt
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg forklarte hvordan jeg hadde tenkt ovenfor her -- at man ofte kan løse slike problemer ved å finne to forskjellige uttrykk for samme vektor, og sette disse like hverandre. Kanskje Putekrig har noe mer å føye til angående hvordan han kom frem til at BD = BA + kAC?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

ok, forstod det greit nok nå når jeg har lest gjennom oppgaven et par ganger. Uansett, tusen takk for at dere orka å hjelpe meg :D
Putekrig
Cantor
Cantor
Innlegg: 130
Registrert: 07/10-2010 16:19

Vektormannen skrev:Kanskje Putekrig har noe mer å føye til angående hvordan han kom frem til at BD = BA + kAC?
Jeg tenker som så at vi vil finne en alternativ vei fra B til D. Det var egentlig bare å se at A, C og D lå på linje, altså er AD=kAC. Da må veien fra B til D gå via A. Setter opp vektoren fra B til A, og så til D. Da ender vi opp med BA+AD = BA+kAC :)
Svar