Jeg lurer på hvordan man går frem for å løse en slik type likning:
X+4/X+1 + 3/ x^2+x + x+2/ x
Hvordan er fremgangen for en slik type likning?
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Først må du definere litt bedre hva du mener.
Men hvis jeg går utifra
[tex]\frac{x+4}{x+1}\ + \ \frac{3}{x^2+x} \ + \ \frac{x+2}{x}[/tex]
Først må vi jo vite hva dette blir. Hvis ikke så kan vi ikke løse Ligningen, fordi det er ikke noe ligning. Er du sikker på at det er dette oppgaven spør om ? ^^
Men hvis jeg går utifra
[tex]\frac{x+4}{x+1}\ + \ \frac{3}{x^2+x} \ + \ \frac{x+2}{x}[/tex]
Først må vi jo vite hva dette blir. Hvis ikke så kan vi ikke løse Ligningen, fordi det er ikke noe ligning. Er du sikker på at det er dette oppgaven spør om ? ^^
Nok engang må jeg vektlegge at dette ikke er noe Ligning, Hva er utrykket ditt = ??
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... php?t=5569
Kan leses der. Vi bruker noe som heter LaTex
sånn kjapt \frac{4}{x+2} Hvis du merker dette, og trykker på latex knappen vil dette komme opp som et bilde
\frac er "koden" for Brøk 
PS: Trykker du på "Siter" knappen. så kan du se hva som blir skrevet..
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... php?t=5569
Kan leses der. Vi bruker noe som heter LaTex

sånn kjapt \frac{4}{x+2} Hvis du merker dette, og trykker på latex knappen vil dette komme opp som et bilde

PS: Trykker du på "Siter" knappen. så kan du se hva som blir skrevet..
I oppgaveboken blir jeg bedt om å løse følgende likning. og oppgaven som skrevet ovenfor.
Men jeg kan presisere at jeg holder på med 2 gradslikning. Så jeg går utifra at man da skal gjøre det om, slik at jeg kan benytte meg av abc formelen?
Takk for tips om det praktiske =)
Men jeg kan presisere at jeg holder på med 2 gradslikning. Så jeg går utifra at man da skal gjøre det om, slik at jeg kan benytte meg av abc formelen?
Takk for tips om det praktiske =)
OK
Slik jeg ser det da. Går vi utifra at = 0
Dermed finner vi Fellesnevner
Da vil du få
[tex]\frac{x(x+4) \ + \ 3x \ + \ (x+2)(x+1)}{x^2+x} \ = 0[/tex]
Nå kan du faktorisere nevneren din
Kan du da stryke noe over og under brøkstrek? ^^
Slik jeg ser det da. Går vi utifra at = 0
Dermed finner vi Fellesnevner
Da vil du få
[tex]\frac{x(x+4) \ + \ 3x \ + \ (x+2)(x+1)}{x^2+x} \ = 0[/tex]
Nå kan du faktorisere nevneren din

Kan du da stryke noe over og under brøkstrek? ^^
-
- Euler
Det går ikke an. Du kan ikke stryke faktorer i ett ledd i telleren mot en faktor i nevneren. Hvis du gjør det så vil du stå igjen med [tex]\frac{x(x+4) + 3x}{x(x+1)} + (x+2)[/tex]
Husk at når du stryker så deler du egentlig tallene på hverandre. Det er heller ikke riktig at [tex]\frac{3x}{x} = 2x[/tex]. Når du stryker 3x mot x står du igjen med 3.
Det jeg ville gjort her nå, var å tenke litt over når en brøk kan bli 0. Kan det skje når nevneren er 0?
Husk at når du stryker så deler du egentlig tallene på hverandre. Det er heller ikke riktig at [tex]\frac{3x}{x} = 2x[/tex]. Når du stryker 3x mot x står du igjen med 3.
Det jeg ville gjort her nå, var å tenke litt over når en brøk kan bli 0. Kan det skje når nevneren er 0?
Last edited by Vektormannen on 20/10-2010 21:19, edited 1 time in total.
Elektronikk @ NTNU | nesizer