Privatisteksamen mat1005 (2p-y)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
tone123
Fibonacci
Fibonacci

Jeg skal ha eksamen i mat 1005 i slutten av november. Jeg har øvd en del på pensum, men sliter med store deler av stoffet. Siden jeg har lav kompetanse i matte så satser jeg på en bestått karakter. Har jeg et godt grunnlag for en besått karakter hvis jeg klarer å løse de enkleste oppgavene i hvert kapittel?

er det emner jeg må lese ekstra godt på? Noen som har erfaring med denne eksamenen? Står og faller på om jeg får bestått på denne eksamenen, for da kan jeg begynne å studere til våren, så man kan si at nervene er i høyspenn... :roll:
Oddis88
Jacobi
Jacobi

Sett deg ned med boka di (hvis du har en) å gjør oppgaver. Jobb med stoffet systematisk jevnt og trutt de siste 4 ukene nå. Prøv å ikke stresse, men ta all informasjonen med fatning. Stol på magefølelsen, den har ofte meget rett :)

Spør om hjelp her visst du står fast, hopp videre til neste oppgave mens du venter på svar ^^

Hvis du gjør dette å holder motet oppe, Så kan du helt greit få en ståkarakter. Alle emnene er vell like viktige, men Algebra kan brukes litt overalt. Pytagoras er også viktig tema:)

Jobb hardt. Dediker litt tid, matte er laget av mennesker så mennesker skal forstå det.

Hvis du gjør dette, kommer allting til å gå bra :)
lindakatt
Cayley
Cayley

Skjønte ikke helt fagkoden, men er det 2P du skal ha eksamen i? Jeg fulgte en klasse i det i fjor (privatist) og tok eksamen i det. I såfall;

Ett godt tips er å gå inn på utdanningsdirektoratet(.no) sine sider og se på gamle eksamensoppgaver, så ser du hva som har blitt gitt før :)

Men sånn i hovedtrekk (om 2P):
På del 1 får du litt av alt, men det pleier å være ting alle kan komme seg igjennom, typ overslagsregning og sånt noe.

På del to er det nesten alltid en stor oppgave som omhandler statistikk, og/eller en som omhandler funksjoner. Så ett tips er å regne litt ekstra på de kapitlene som som omhandler statistikk og funksjoner (og regresjon, dvs hvordan foreta regresjon på kalkulator) :)

Om du kun er ute etter å bestå kan man klare det ved kun å få til en eller to av de "store" oppgavene, og som sagt er det nesten alltid en eller to (eller flere) store oppgaver som omhandler funksjoner og statistikk.

For noen år siden, når jeg gikk på videregående, var jeg i en støttegruppe for de som sliter med matematikk, og hadde en fantastisk lærer der (som nå jobber med å skrive lærebøker i matematikk). Hennes "jobb" var å "få oss igjennom" en evt eksamen i matematikk, og hun fortalte oss at om man sleit med matte, og kun jobbet for å få en ståkarakter, så var cluet å fokusere på de temaene som "alltid" dukker opp på eksamen. Får man til de så er man jo på god vei til å stå på eksamen! Så igjen, funksjoner og statistikk.

Vet ikke om dette var til noe hjelp, men.

Lykke til! :)

(EDIT; det er jo selvfølgelig viktig å regne og jobbe med alt stoffet, men om man sliter veldig så KAN det kanskje være lurt å heller fokusere på å kunne de "store" temaene godt, så er man ihvertfall godt på vei til å få en ståkarakter! Ikke skyt meg for å si dette. Hehe.)
lindakatt
Cayley
Cayley

http://www.udir.no/Eksamensoppgaver/Eks ... tikk-2P-Y/

Så det bare lå ett sett der. Men ser ut som det ligner på 2P pensum, og ser det er veldig mange relativt store deloppgaver som omhandlet nettopp funksjoner og statistikk. Gjerne se litt her og http://www.udir.no/Eksamensoppgaver/Eks ... -Vg2P-V08/
Tror pensum er ganske likt.
tone123
Fibonacci
Fibonacci

Tusen hjertlig takk for nyttige tips. Må nok bare ta meg i skinnet og lese noen timer hver dag de siste ukene, så skal det nok gå greit tror jeg! Spør her hvis jeg lurer på noe :wink:
Post Reply