snells lov og forplantning i breddelengde matteproblem

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
gill
Leibniz
Leibniz

Skal vise hvor mye en stråle forskyver seg sidelengs gjennom et medium med tykkelse D ved innfallsvinkel og utfallsvinkel fra snells lov. Er et mattematisk problem og det jeg ikke skjønner er hvordan de kommer fram til det ene uttrykket for katet i fasiten.

Her er link til fasiten. Se på oppgave 3a og katetet jeg ikke finner fram til er:

[tex] \sqrt{n^2-sin^2x}[/tex]

x skal være teta

link:

https://acrobat.com/app.html#d=8LzuwGT8D*9EfoI9imptxg

Obs: kopierer hele linken og paste i nytt vindu ikke bare trykk på den del som er blå.
ærbødigst Gill
drgz
Fermat
Fermat

Skriver om så det blir mindre rot:

Du vet:

[tex]\sin(x_2) = X/n[/tex], som gir deg [tex]X=n\cdot\sin(x_2)[/tex].

Pytagoras sier: [tex]n^2=X^2+D^2[/tex], eller [tex]D=\sqrt{n^2-X^2}[/tex]

Sett inn for [tex]X[/tex] og du har

[tex]D=\sqrt{n^2-n^2\sin^2(x_2)}[/tex]

Sett inn for [tex]\sin(x_2)[/tex], og du får

[tex]D=\sqrt{n^2-\sin^2(x_1)}[/tex] pga [tex]n^2[/tex] kanselleres i det andre leddet når du setter inn for [tex]\sin(x_2)[/tex].
Deretter er det plankekjøring å gjøre resten av oppgaven ;)
gill
Leibniz
Leibniz

Er du sikker på at n er hypotenusen. I fysikk er det brytningsindeksen til det nye mediumet og blir større dess mindre vinkel strålen reiser med i forhold til det forrige mediumet:

[tex]n_1sinx_1=n_2sinx_2[/tex]

I oppgaven er det første mediumet luft og da er n cirka 1

(vet dette er fysikk men siden det kom et svar og det var det jeg ikke skjønte prøver jeg allikevel)
ærbødigst Gill
drgz
Fermat
Fermat

Ai, jeg glemte helt at du holdt på med brytningsindekser - må sjekke en gang til i så fall. Synes [tex]n[/tex] i figuren var posisjonert slik at det ser ut som at den indikerer hypotenusen hehe :)
drgz
Fermat
Fermat

Ser ikke helt hvordan man skal løse dette ut fra hvordan forslaget beskriver løsningen, uten å anta at hypotenusen er [tex]n[/tex].

Hvis man ikke kan anta det kommer jeg bare fram til

[tex]D=H\sqrt{1-(1/n)^2\sin^2(x_1)}[/tex], der H er hypotenusen, som jeg antar er det du også har kommet fram til?
gill
Leibniz
Leibniz

ja prøvde å komme fram til det jeg og men det gir jo ingen mening. Uansett takk for at du så på det tror jeg mangler en forståelse av n her.
ærbødigst Gill
drgz
Fermat
Fermat

Du har:
[tex]\tan(x_2) = X/D[/tex]
[tex]X = H*\sin(x_1)/n[/tex]
[tex]D = H*sqrt{1-(1/n)^2*\sin^2(x_1)}[/tex]

Sett inn:
[tex]\tan(x_2) = \frac{X}{D} = \frac{H*\sin(x_1)/n}{H*sqrt{1-(1/n)^2*\sin^2(x_1)}} = \frac{\sin(x_1)}{\sqrt{n^2-\sin^2(x_1)}[/tex]

som gir
[tex]X=\frac{D\sin(x_1)}{\sqrt{n^2-\sin^2(x_1)}}[/tex]

som føles litt som å gå i ring med ligningene som er tilgjengelig, men dog..

Ellers ser det ut til at øvingene har forandret seg siden den gang jeg tok faget ;)
gill
Leibniz
Leibniz

Takk Shannon. Trengte å løse den der.
ærbødigst Gill
gill
Leibniz
Leibniz

Sliter med b og. l fasit hvor de bruker trekant og sier at ene katet er [tex]n_0sinx[/tex] hvor x skal være teta ser det igjen ut som at n er hypotenus siden

[tex] \frac{n_0}{n_1}sinx[/tex] er vinkel som stråle går inn i det nye mediumet og hvis Hypotenus er n kan man fjerne n og få katetet uttrykt med
[tex]n_0sinx[/tex] (hvor x skal være teta). I tillegg ser det ut som de bruker n som hypotenus for cosinus og der.

Prøver å regne med tan men uten framgang :roll:
ærbødigst Gill
drgz
Fermat
Fermat

Hvis kravene for total refleksjon er greie for deg, så har du:

[tex]n\cos(\alpha)\geq n_0[/tex]

Dette er det samme som

[tex]n\sin(\alpha)/\tan(\alpha)\geq n_0[/tex]

Du ser at [tex]\alpha[/tex] i 3b) er det samme som [tex]\theta_2[/tex] i 3a), med andre ord kan du benytte deg av at forholdet for [tex]\tan(\theta_2)[/tex] fra forrige deloppgave. Husk at du nå også opererer med at [tex]n_0\neq 1[/tex], slik at

[tex]\tan(\alpha) = \frac{n_0\sin(\theta)}{\sqrt{n^2-n_0\sin^2(\theta)}}[/tex] (bare gjør utregningen fra mitt forrige innlegg med [tex]\sin(\theta_2) = (n_0/n)\sin(\theta_1)[/tex], så ser du at det stemmer).

Setter du dette inn i ulikheten vil du få

[tex]\sqrt{n^2-n_0^2\sin^2(\theta)}\geq n_0[/tex]

Kvadrer på begge sider, flytt om på leddene slik at du isolerer [tex]\sin(\theta)[/tex], og vips vil du se at du har samme svar som LF.
Post Reply