Bølgelengde i hydrogengass

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Mathematikós
Noether
Noether

Hei!
Jeg sliter med denne oppgaven:

Energinivåene er git ved -B/n^2.

I en hydrogengass er alle atomene i grunntilstanden. Så sender vi UV stråling gjennom gassen, og gassen begynner å lyse. Den ultrafiolette strålingen inneholder alle frekvenser fra 2,64 PHz (10^15) til 3,10PHz.

Hvilke bølgelengder vil det synlige lyset fra gassen inneholde?

Jeg tenkte slik:

Den ultrafiolette strålingen inneholder alle frekvenser fra 2,64 PHz (10^15) til 3,10PHz." Dette gir meg en begrensning på hvilke bølgelengder som kan være aktuelle overhodet. lambda = c / f gir meg en lambda_min og lambda_max.

Da kom jeg fram til det her: lambda=c/f, gir minimum: 3*10^8 / 3,10*10^15, som er ca. 96 nm, og maksimum: 3*10^8/2,64*10^15, som er litt over 100 nm. Men det er jo ikke synlig lys mellom disse bølgelengdene.

Fasiten sier at svaret er 486 nm 656 nm. I fasit tenker de da på alle bølgelengdene mellom disse to bølgelengdene?
mathematikós
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

her må du nok betrakte div overganger,
eks) eksitasjon fra n=1 til n=3
og
n=1 og n=4

deretter regne ut E(n)=-(13,6eV) / n^2

du vil få ulike bølgelengde-intervall, men synlig ligger jo ca fra 380 nm til 800 nm da...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Post Reply