Hei
Jeg har to logaritme oppgaver jeg ikke helt skjønner. Hadde vært fint om noen kunne forklart meg hva man gjør og vise en utregning for meg.
1. lg(x+4) - lg(3x+1) = 2lg2
Jeg trodde dette var
lg a
---- = lg a - lg b
lg b
og deretter lg2^2
men jeg tror jeg tenker veldig feil her. Så lurer på om noen kan forklare meg hvordan man gjør denne?
Å så har jeg en annen en også som kommer her
2.
lg(x-1) + lg(3x+4) = 3lg2
Logaritmer
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Hei, og velkommen til forumet. 
1) Den første regelen er ikke helt slik du skriver. Den er: [tex]\lg\left(\frac{a}{b}\right) = \lg a - \lg b[/tex]. Altså -- logaritmen av en brøk er lik logaritmen til teller, minus logaritmen til nevner. I denne ligningen har du lg(x+4) - lg(3x+1). Da bruker du regelen ovenfor, og får [tex]\lg\left(\frac{x+4}{3x+1}\right) = \lg 2^2[/tex]. Tar du resten?
(Det er viktig å huske på at logaritmer bare er tall. Så det du skriver er at to tall delt på hverandre skal være lik differansen mellom de to samme tallene. Det gjelder ikke for alle a og b.)
2) Jeg tror du kan prøve på denne selv. Når det står pluss mellom logaritmene, kan du bruke regelen [tex]\lg(ab) = \lg a + \lg b[/tex].

1) Den første regelen er ikke helt slik du skriver. Den er: [tex]\lg\left(\frac{a}{b}\right) = \lg a - \lg b[/tex]. Altså -- logaritmen av en brøk er lik logaritmen til teller, minus logaritmen til nevner. I denne ligningen har du lg(x+4) - lg(3x+1). Da bruker du regelen ovenfor, og får [tex]\lg\left(\frac{x+4}{3x+1}\right) = \lg 2^2[/tex]. Tar du resten?
(Det er viktig å huske på at logaritmer bare er tall. Så det du skriver er at to tall delt på hverandre skal være lik differansen mellom de to samme tallene. Det gjelder ikke for alle a og b.)
2) Jeg tror du kan prøve på denne selv. Når det står pluss mellom logaritmene, kan du bruke regelen [tex]\lg(ab) = \lg a + \lg b[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
Ok, du har kommet til at
[tex]\lg\left(\frac{x+4}{3x+1}\right) = \lg 2^2[/tex]
Når to logaritmer er like, må tallene de er logaritmer av, være like. En annen måte å tenke på er at vi opphøyer begge sidene med 10 som grunntall. Effekten blir uansett at vi 'kvitter oss' med lg. Da får vi:
[tex]\frac{x+4}{3x+1} = 4[/tex]
Jeg vet ikke helt hva du mener med å krysse med x, men det jeg ville gjort her, er å gange på begge sider med 3x - 1:
[tex]\frac{x+4}{\cancel{3x-1}} \cdot (\cancel{3x+1}) = 4(3x+1)[/tex]
Da tror jeg resten skal være ganske overkommelig!
EDIT: Har rettet 3x-1 til 3x+1!
[tex]\lg\left(\frac{x+4}{3x+1}\right) = \lg 2^2[/tex]
Når to logaritmer er like, må tallene de er logaritmer av, være like. En annen måte å tenke på er at vi opphøyer begge sidene med 10 som grunntall. Effekten blir uansett at vi 'kvitter oss' med lg. Da får vi:
[tex]\frac{x+4}{3x+1} = 4[/tex]
Jeg vet ikke helt hva du mener med å krysse med x, men det jeg ville gjort her, er å gange på begge sider med 3x - 1:
[tex]\frac{x+4}{\cancel{3x-1}} \cdot (\cancel{3x+1}) = 4(3x+1)[/tex]
Da tror jeg resten skal være ganske overkommelig!
EDIT: Har rettet 3x-1 til 3x+1!
Last edited by Vektormannen on 08/02-2011 16:21, edited 1 time in total.
-
- Euler
Nei, det skal ikke bytte fortegn, er bare jeg som har skrevet feil her!