Denne skal ikke bli null, skal det vel?

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Nei, a-(-b)=a+b blir det null da?Razzy wrote:[tex]$$\left( {2\cos \left( {{\pi \over 8}x} \right)} \right) - \left( { - 2\cos \left( {{\pi \over 8}x} \right)} \right)$$[/tex]
Denne skal ikke bli null, skal det vel?
[tex]$${8 \over \pi }*sin({\pi \over 8}x)$$[/tex]mstud wrote:Når du skal gange dette med 4 trenger du bare gange 8\pi med 4, hva mer var det du ville gange med 4 ?
Eller var det et annet sted du mente?
Ja, tror hvertfall detmstud wrote:Det du skal ta sinus av, trenger ikke å ganges med 4 og MÅ derfor IKKE ganges med det
sin(\pi/8) blir ganget med 4 når du ganger tallet som står foran med 4...![]()
Forklaring god nok?
Ja, nå tror jeg det skal sitte. Får heller være litt ekstra oppmerksom, og på en eksamen taster jeg nok endel inn på kalkulatoren for å bekrefte.mstud wrote:Hei!
Kom på en tilføyelse til forklaringen min fra i går, tar et eksempel:
Hvis vi tenker at du skulle gange 1*sin ( [symbol:pi]/2 ) med 4.
Hvis du regner ut 1*sin ( [symbol:pi]/2 ) på kalkulatoren får du at sin ( [symbol:pi]/2 )=1
Ganger du [symbol:pi] /2 med 4, får du sin (4* [symbol:pi]/2)= sin 2 [symbol:pi] =0
Dette viser at verdien av sin u ikke nødvendigvis blir fire ganger større om du ganger u med 4, (vanligvis blir den ikke det)
Får å få verdien av uttrykket til å bli fire ganger større, må du derimot gange 1 med 4, og får 4*sin ( [symbol:pi]/2 ) = 4*1 som du lett kan se at er fire ganger større enn sin ( [symbol:pi]/2 ).
Tror denne forklaringen ble litt bedre, stemmer det?