Trekke sammen to uttrykk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

[tex]$$\left( {2\cos \left( {{\pi \over 8}x} \right)} \right) - \left( { - 2\cos \left( {{\pi \over 8}x} \right)} \right)$$[/tex]

Denne skal ikke bli null, skal det vel? :?
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Razzy wrote:[tex]$$\left( {2\cos \left( {{\pi \over 8}x} \right)} \right) - \left( { - 2\cos \left( {{\pi \over 8}x} \right)} \right)$$[/tex]

Denne skal ikke bli null, skal det vel? :?
Nei, a-(-b)=a+b blir det null da? :idea:

edit:

med andre ord:

Blir a-(-a)=a+a=2a, 0? :roll: :shock:

:P
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Det er jo dessverre lett for å tenke minus siden det er det tegnet som står i oppgaven, men det skal jo være pluss når det er noen minus et negativt tall eller uttrykk
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

[tex]$$A = \int\limits_0^4 {\left( {2\cos \left( {{\pi \over 8}x} \right)} \right) - \left( { - 2\cos \left( {{\pi \over 8}x} \right)} \right)dx} $$[/tex]

[tex]$$A = \int\limits_0^4 {\left( {2\cos \left( {{\pi \over 8}x} \right) + 2\cos \left( {{\pi \over 8}x} \right)} \right)dx} $$[/tex]

[tex]$$A = \int\limits_0^4 {2\left( {2\cos \left( {{\pi \over 8}x} \right)} \right)dx} $$[/tex]

[tex]$$A = \int\limits_0^4 {4\cos \left( {{\pi \over 8}x} \right)dx} $$[/tex]

Vi kan nå derivere og finne det ubestemte integralet

[tex]$$4\int {\cos \left( {{\pi \over 8}x} \right)} dx$$[/tex]

[tex]$$4\left( {{8 \over \pi }\sin {\pi \over 8}x} \right) + C$$[/tex] Når vi ganger inn her, hvorfor må vi ikke gange med begge faktorer?

[tex]$${{32} \over \pi }\sin {\pi \over 8}x + C$$[/tex]

Dette svaret må være feil, for når jeg fyller inn integrasjonsgrensene, får jeg ikke fasit. (kalkulator svaret: 10,1859...)
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

[tex]$$4\left( {{8 \over \pi }\sin \left( {{\pi \over 8}x} \right)} \right) + C$$[/tex]

Igjen, når jeg ganger inn 4 tallet i parantesen, så ganger jeg kun det første leddet? Var nødt til å gjøre det slik, ellers ville ikke kalkulatoren vært enig :P

[tex]$${{32} \over \pi }\sin \left( {{\pi \over 8}x} \right) + C$$[/tex]

[tex]$$\left[ {{{32} \over \pi }\sin \left( {{\pi \over 8}x} \right)} \right]_0^4$$[/tex]

[tex]$$\left( {{{32} \over \pi }\sin \left( {{\pi \over 8}*4} \right)} \right) - \left( {{{32} \over \pi }\sin \left( {{\pi \over 8}*0} \right)} \right) = 10,1859...$$[/tex]

Det gikk likevel, skjønner ikke hva jeg har skrevet feil, spiller ingen rolle... weeeeee :D
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Tror du bare regnet feil når du skulle finne svaret i tall...

Så vidt jeg ser, har du bare ett ledd i parantesen:

[tex]\frac 8{\pi}*sin(\frac {\pi}8 x)[/tex]

Når du skal gange dette med 4 trenger du bare gange 8\pi med 4, hva mer var det du ville gange med 4 ?

Eller var det et annet sted du mente?
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

mstud wrote:Når du skal gange dette med 4 trenger du bare gange 8\pi med 4, hva mer var det du ville gange med 4 ?

Eller var det et annet sted du mente?
[tex]$${8 \over \pi }*sin({\pi \over 8}x)$$[/tex]

[tex]$${{32} \over \pi }sin({{4\pi } \over 8}x)$$[/tex] (vet dette er feil, men så bare ikke hvorfor)

[tex]$$sin({\pi \over 8}x)$$[/tex] Er ikke dette et ledd? Kan du forklare det slik at jeg får satt det på plass i hodet mitt :P (har en følelse av at du kommer med en åpenbar forklaring... :) )
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Det du skal ta sinus av, trenger ikke å ganges med 4 og MÅ derfor IKKE ganges med det

sin(\pi/8) blir ganget med 4 når du ganger tallet som står foran med 4... :)

Forklaring god nok?
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

mstud wrote:Det du skal ta sinus av, trenger ikke å ganges med 4 og MÅ derfor IKKE ganges med det

sin(\pi/8) blir ganget med 4 når du ganger tallet som står foran med 4... :)

Forklaring god nok?
Ja, tror hvertfall det :P Hvis ikke har jeg jo alltid en kalkulator som jeg kan bruke for å bekrefte/avkrefte mine spørsmål :D

Tusen takk mstud
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Hei!

Kom på en tilføyelse til forklaringen min fra i går, tar et eksempel:

Hvis vi tenker at du skulle gange 1*sin ( [symbol:pi]/2 ) med 4.
Hvis du regner ut 1*sin ( [symbol:pi]/2 ) på kalkulatoren får du at sin ( [symbol:pi]/2 )=1

Ganger du [symbol:pi] /2 med 4, får du sin (4* [symbol:pi]/2)= sin 2 [symbol:pi] =0

Dette viser at verdien av sin u ikke nødvendigvis blir fire ganger større om du ganger u med 4, (vanligvis blir den ikke det)

Får å få verdien av uttrykket til å bli fire ganger større, må du derimot gange 1 med 4, og får 4*sin ( [symbol:pi]/2 ) = 4*1 som du lett kan se at er fire ganger større enn sin ( [symbol:pi]/2 ).

Tror denne forklaringen ble litt bedre, stemmer det?
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

mstud wrote:Hei!

Kom på en tilføyelse til forklaringen min fra i går, tar et eksempel:

Hvis vi tenker at du skulle gange 1*sin ( [symbol:pi]/2 ) med 4.
Hvis du regner ut 1*sin ( [symbol:pi]/2 ) på kalkulatoren får du at sin ( [symbol:pi]/2 )=1

Ganger du [symbol:pi] /2 med 4, får du sin (4* [symbol:pi]/2)= sin 2 [symbol:pi] =0

Dette viser at verdien av sin u ikke nødvendigvis blir fire ganger større om du ganger u med 4, (vanligvis blir den ikke det)

Får å få verdien av uttrykket til å bli fire ganger større, må du derimot gange 1 med 4, og får 4*sin ( [symbol:pi]/2 ) = 4*1 som du lett kan se at er fire ganger større enn sin ( [symbol:pi]/2 ).

Tror denne forklaringen ble litt bedre, stemmer det?
Ja, nå tror jeg det skal sitte. Får heller være litt ekstra oppmerksom, og på en eksamen taster jeg nok endel inn på kalkulatoren for å bekrefte.

Men så er det det med tid igjen da, man bør jo ikke taste seg i hjel heller :P

Anyway, tusen takk mstud!
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Post Reply