Derivasjon - m/ brøkfunksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
enra
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 09/10-2010 11:59
Sted: Sør - Trøndelag

Tenkte jeg skulle løse denne, men står fast i utregningen.
f(x)=1/3X^3-1/4X^4+1/5X^5
Finner ut at f(x)=u/v f`(x) u`*v - u*v`/v^2 må være formelen for brøkene, men hvordan går jeg fram?
Håper noen kan sette meg på sporet:-)
EA
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Vel, strengt tatt så trenger du bare bruke kvotientregelen i de tilfellene hvor du har en funksjon delt på en annen funksjon. Altså:

[tex]f(x) = \frac{u(x)}{v(x)}[/tex]

I disse tilfellene må du bruke kvotientregelen. Funksjonen du har, kan strengt tatt deriveres ved å bruke potensregelen, dersom du i stedenfor betragter den slik:

[tex]f(x)=\frac{1}{3x^3} - \frac{1}{4x^4} + \frac{1}{5x^5} = \frac{1}{3}x^{-3} - \frac{1}{4}x^{-4} + \frac{1}{5}x^{-5}[/tex]

Dette kan du alltid gjøre, selv i tilfellene hvor du har [tex]\frac{u(x)}{v(x)[/tex], og som trening foreslår jeg at du prøver å utlede "formelen" for å derivere nevnte funksjon over, ved å i stedet derivere utrykket:

[tex]f(x) = u(x)\times \left( v(x) \right)^{-1}[/tex]

For å gjøre dette, må du benytte deg av potens, kjerne og produktregelen, men det burde være overkommelig :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Svar