Feil plass å spørre, men vet det er noen lærere her

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
lindakatt
Cayley
Cayley

Beklager å spamme forumet med dette, men visste ikke hvem andre jeg kunne spørre :(
Gjelder antall fag på VG nivå for å få studiekompetanse. Jeg tar alt som privatist, og da realfag. Jeg tar selvfølgelig også alle fellesfagene, vet at jeg har alle de rett. Problemet er, etter kunnskapsløftet så ble jo matte obligatorisk i to år, og dermed så faller jo tre timer "bort" når jeg tar R1, sant? Hvor mange programfag trenger jeg egentlig på VG2 nivå? Holder det med to programfag i tillegg til R1, eller trenger jeg enda ett? Håper virkelig at noen vet det her!!!

(som info bare, programfagene jeg har er R1 og R2, F1 og F2 og geofag1 og geofag2. Trenger jeg enda ett fag på VG2 nivå?)

Igjen BEKLAGER å poste dette her, men klarer ikke finne ut av det, blir temmelig forvirret av dette her. Hadde satt utrolig stor pris på om noen kunne svare!!!
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

lindakatt wrote:Beklager å spamme forumet med dette, men visste ikke hvem andre jeg kunne spørre :(
Gjelder antall fag på VG nivå for å få studiekompetanse. Jeg tar alt som privatist, og da realfag. Jeg tar selvfølgelig også alle fellesfagene, vet at jeg har alle de rett. Problemet er, etter kunnskapsløftet så ble jo matte obligatorisk i to år, og dermed så faller jo tre timer "bort" når jeg tar R1, sant? Hvor mange programfag trenger jeg egentlig på VG2 nivå? Holder det med to programfag i tillegg til R1, eller trenger jeg enda ett? Håper virkelig at noen vet det her!!!

(som info bare, programfagene jeg har er R1 og R2, F1 og F2 og geofag1 og geofag2. Trenger jeg enda ett fag på VG2 nivå?)

Igjen BEKLAGER å poste dette her, men klarer ikke finne ut av det, blir temmelig forvirret av dette her. Hadde satt utrolig stor pris på om noen kunne svare!!!
Hei lindakatt! Dette er ikke spamming, dette er et reelt spørsmål som fortjener et svar akkurat som alle andre spørsmål her på forumet.

Jeg skal forsøke å svare deg så godt jeg kan, men sliter litt med å forstå alt du trenger, skal ha osv.. Er jo ikke en lærer selv, men til poenget: Hvis du forteller oss hva du har tenkt til å søke på, så kan vi se på opptakskrav, og deretter hvilken vei du må gå som privatist for å nå dette studiet.

Ha en fortsatt god helg!
lindakatt
Cayley
Cayley

Takk for svar!!! :) Jeg trenger først og fremst studiekompetanse (med fordypning i realfag), dvs ett fullstendig vitnemål med rett timeantall...
Fagene jeg allerede har karakter i er:

Fellesfag:
Norsk
Nyere og eldre historie
Naturfag
Geografi
Religion og etikk
Samfunnsfag
Fransk
Engelsk
Kroppsøving
(samt matte fra VG1)

Av studieretningsfag har jeg nå:
Fysikk1
R1
Geofag1

Studieretningsfag jeg skal ta eksamen i nå til våren:
Fysikk2
R2
Geofag2

Holder dette? Er det nok timeantall alle tre årene?
Er også oppmeldt i teknologi og forskningslære1 nå til våren, men hadde virkelig håpet jeg ikke trengte ta eksamen i dette. Så spørsmålet mitt er vel mest, trenger jeg å ta eksamen i tek/forsk for å ha nok timer (fag)???

Håper noen vet, er jo helt håpløst å forstå seg på det nye systemet (kunnskapsløftet), særlig ettersom matte nå er toårig, og lurer på om jeg mangler timer på VG2 nivå fordi jeg har R1...???
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

lindakatt wrote:Takk for svar!!! :) Jeg trenger først og fremst studiekompetanse (med fordypning i realfag), dvs ett fullstendig vitnemål med rett timeantall...
Fagene jeg allerede har karakter i er:

Fellesfag:
Norsk
Nyere og eldre historie
Naturfag
Geografi
Religion og etikk
Samfunnsfag
Fransk
Engelsk
Kroppsøving
(samt matte fra VG1)

Av studieretningsfag har jeg nå:
Fysikk1
R1
Geofag1

Studieretningsfag jeg skal ta eksamen i nå til våren:
Fysikk2
R2
Geofag2

Holder dette? Er det nok timeantall alle tre årene?
Er også oppmeldt i teknologi og forskningslære1 nå til våren, men hadde virkelig håpet jeg ikke trengte ta eksamen i dette. Så spørsmålet mitt er vel mest, trenger jeg å ta eksamen i tek/forsk for å ha nok timer (fag)???

Håper noen vet, er jo helt håpløst å forstå seg på det nye systemet (kunnskapsløftet), særlig ettersom matte nå er toårig, og lurer på om jeg mangler timer på VG2 nivå fordi jeg har R1...???
Ok, are you superwoman? For dette syntes jeg var imponerende mye fag :) Jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan, så får vi håpe noen med den riktige kompetansen tar tak og retter oss om vi tar feil. :)
De fellesfagene du oppgir nå ser i mine øyne ut som de burde dekke studiekompetansen, du har jo til og med fransk som ikke er nødvendig i forhold til den generelle studiekompetansen.

De studieretningsfagene du har nå, og i tillegg de du evt får til våren. Er det jo studiestedet ditt som bestemmer hvilke du trenger, vet ikke hva du har tenkt deg inn på, men det virket som en linje med strenge opptakskrav.

Du spør også om det er nok timetall alle tre årene. Mitt svar til dette er vel bare at hvis du har et fag godkjent, som du har bestått (evt som privatist), så er alt i orden. Du kunne jo ikke gått opp å avlagt eksamen om du ikke hadde hatt nok timer i utgangspunktet. Så er faget bestått, er det tipp topp.

Du er oppmeldt i teknologi og forskningslære til våren, om du trenger å ta dette. Det kommer jo helt anpå hva du har tenkt til å søke deg inn på... Eller holder du på med å ta en hel utdannelse som privatist? Da bør du i tilfelle ha kontakt med skolen, og evt se fagplanen slik at du får med deg de fagene du trenger for å få godkjent utdanningen. Og igjen, man kommer ikke opp for å avlegge en eksamen uten ha nok timer, med mindre man tar det som privatist.
'
Er ikke sikkert jeg har svart på det du trengte i det hele tatt, og dobbelsjekk alt jeg har sagt for å være på den sikre siden.

Alle må ha et svar her inne :)
lindakatt
Cayley
Cayley

Jeg holder på med å ta hele videregående som privatist, ja ;) Derfor så må jeg ha nok fag til at det tilsvarer 3årig vidergående utdannelse, men 30 uketimer pr uke, sånn jeg har forstått det. Men så er det dette problemet med matten, fordi jeg har R1 og dermed "mister" tre uketimer i VG2...? Skolen min kommer ikke med noe godt svar, tror ikke de heller har helt peiling :P

Superwoman, ja. Hehe. Mye jobb å ta dette på ett og et halvt år, tro meg, anbefaler alle videregående elever som leser dette: FULLFØR!!! :P
(dvs, ikke gjør som meg)
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

lindakatt wrote:Jeg holder på med å ta hele videregående som privatist, ja ;) Derfor så må jeg ha nok fag til at det tilsvarer 3årig vidergående utdannelse, men 30 uketimer pr uke, sånn jeg har forstått det. Men så er det dette problemet med matten, fordi jeg har R1 og dermed "mister" tre uketimer i VG2...? Skolen min kommer ikke med noe godt svar, tror ikke de heller har helt peiling :P

Superwoman, ja. Hehe. Mye jobb å ta dette på ett og et halvt år, tro meg, anbefaler alle videregående elever som leser dette: FULLFØR!!! :P
(dvs, ikke gjør som meg)
Aha, nå skjønte jeg litt mer. Jaja, men du kan jo si dette til deg selv da, mange av de som tok videregående, har ikke tatt noe mer... Og i det tempoet du kjører nå, og det virker som du er ganske flink til det du driver med (matten, fysikken osv), da går dette fint!

Hva mener du med at du "mister" tre uketimer i VG2? Tenker slik at hvis du har R1 matten, og er redd for at den ikke skal holde, med tanke på at de kanskje vil at du skal ha bestått videregående matten. Okei, da tar du den matten også da. Den burde jo være enkel for deg med R1?

En annen ting jeg lurte på, jeg tok jo allmennpåbygning. Der var det jo endel generelle fag vi måtte ta, også fikk vi generellstudiekompetanse. Burde ikke det holde og bare ta disse? (ser jo egentlig ut som du har alle)... http://www.nki.no/Studier/Generell-stud ... DgodvD8ZBw
lindakatt
Cayley
Cayley

Den fagkombinasjonen du skrev gjelder kun om du skal søke etter 23/5 regelen, og det skal ikke jeg ;)

Mister tre uketimer fordi det i VG2 er obligatorisk med 3 timer matte, dermed så "mister" jeg jo 3 timer med fellesfag fordi jeg har R1 matte som er ett femtimersfag, ergo så vil jo dette kun bli regnet som 2 timer studieretningsfag ;) Litt klønete forklart men. Er derfor jeg lurer på om om jeg trenger ett fag til for å oppfylle kravet om høyt nok timeantall pr uke, har nemlig veldig lyst til å slippe tek/forsk i og med jeg allerede må ta 6 eksamener denne våren (F2 muntlig + skriftlig, geo2 muntlig + skriftlig, R2 også tar jeg også opp igjen 1T)

EDIT: også trpr jeg ikke det er lov å ta 2T (felles tre timers mattefag i VG2) samtidig som man har R1, dvs at man må velge mellom de to.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Slik som jeg forstår deg (og jeg går VG3 nå)

Andre året hadde vi valget mellom å ta tre eller fire programfag.
Om vi valgte å ta tre programfag måtte vi velge fire neste år, for å få nok timetall.

Det vi kunne gjøre for å få minst mulig timer var å ta 4 fag på VG2, der et av dem var et tretimersfag. GeoX, matte X, eller noe slikt. Også i tredjeklasse velge 3 programfag.

Håper det svarte litt på spørsmålene dine =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

lindakatt, dette skal ikke være lett! Vet egentlig ikke om jeg kan hjelpe deg med dette, men det må da i ... navn være en rådgiverpå skolen eller noen andre som kan hjelpe deg? :) Skolesystemet hørtes vanskelig ut, så vanskelig at det er ingen som vet hvordan det er...

Lykke til lindakatt :)
lindakatt
Cayley
Cayley

Nebuchadnezzar wrote:Slik som jeg forstår deg (og jeg går VG3 nå)

Andre året hadde vi valget mellom å ta tre eller fire programfag.
Om vi valgte å ta tre programfag måtte vi velge fire neste år, for å få nok timetall.

Det vi kunne gjøre for å få minst mulig timer var å ta 4 fag på VG2, der et av dem var et tretimersfag. GeoX, matte X, eller noe slikt. Også i tredjeklasse velge 3 programfag.

Håper det svarte litt på spørsmålene dine =)

Okaj. Det betyr at jeg må ta tek/forsk :( Angrer på at jeg ikke meldte meg opp i matteX istedenfor, men sånn er nå det. Jaja. Fikk jeg ihvertfall svar på det! Takker :)
lindakatt
Cayley
Cayley

Razzy wrote:lindakatt, dette skal ikke være lett! Vet egentlig ikke om jeg kan hjelpe deg med dette, men det må da i ... navn være en rådgiverpå skolen eller noen andre som kan hjelpe deg? :) Skolesystemet hørtes vanskelig ut, så vanskelig at det er ingen som vet hvordan det er...

Lykke til lindakatt :)
Takktakk :) Fant ut av det nå. Er litt håpløst når jeg følger undervisning ett sted hvor rådgiverne ikke har helt oversikt selv :P Men da er det bare å komme seg igjennom tek/forsk, går nok det og :) Tross alt ikke verste faget, bygge roboter av lego etc. Hehe.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Bare lurer litt nå, blir det ikke fryktelig dyrt å ta så mange fag, over så kort tid?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
lindakatt
Cayley
Cayley

Nebuchadnezzar wrote:Bare lurer litt nå, blir det ikke fryktelig dyrt å ta så mange fag, over så kort tid?
Det blir billigere å ta det over så kort tid, for da betaler man maxpris, og så lenge man tar mer enn to fag i halvåret så blir det billigere :)
mstud
Grothendieck
Grothendieck

lindakatt wrote:Den fagkombinasjonen du skrev gjelder kun om du skal søke etter 23/5 regelen, og det skal ikke jeg ;)

Mister tre uketimer fordi det i VG2 er obligatorisk med 3 timer matte, dermed så "mister" jeg jo 3 timer med fellesfag fordi jeg har R1 matte som er ett femtimersfag, ergo så vil jo dette kun bli regnet som 2 timer studieretningsfag ;) Litt klønete forklart men. Er derfor jeg lurer på om om jeg trenger ett fag til for å oppfylle kravet om høyt nok timeantall pr uke, har nemlig veldig lyst til å slippe tek/forsk i og med jeg allerede må ta 6 eksamener denne våren (F2 muntlig + skriftlig, geo2 muntlig + skriftlig, R2 også tar jeg også opp igjen 1T)

EDIT: også trpr jeg ikke det er lov å ta 2T (felles tre timers mattefag i VG2) samtidig som man har R1, dvs at man må velge mellom de to.

Privatistekspertens svar :P :

Når tok du eksamen i 1T?, til å begynne med var det kun privatisteksamen i 1T+2T, dvs. en eksamen, to fag i ett. Elever har ikke lov til å ta 2T og R1 samtidig privatister kan gjøre som de vil med dette, da fagene kan stå på samme vitnemål vet det var noen som har hatt dette spørsmålet oppe hos FYlkesmannen og svaret var ja.
Privatisteksamen i kun 1T kom ikke før V10 (i Bergen), på Østlandet hadde de det året før, vet ikke hvora du tok den...
Hvis ikke må du ta enten et X-fag eller et ekstra studieretningsfag og får for høyt timetal...

Kanskje litt seint å svare nå når alle privatistfristene er gåt ut, men så ikke innlegget før :(
Markonan
Euclid
Euclid

Er så lenge siden jeg gikk på vgs at jeg ikke skal uttale meg noe om reglene som gjelder der. Vil bare si godt jobbet til Lindakatt! 8-)

Det der krever pågangsmot og disiplin! (To viktige egenskaper for en som skal studere).
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Post Reply