Ubsestemt integral - mulig feil i fasit 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

[tex]$${8 \over 3}\ln \left| {x - 2} \right| + {1 \over 3}\ln \left| {x + 1} \right| + C$$[/tex]

[tex]$${1 \over 2}{x^2} + x + {1 \over 3}\ln \left| {x + 1} \right| + {8 \over 3}\ln \left| {x - 2} \right| + C$$[/tex]

Like svar her også? Isåfall, hvordan er det de regner ut dette? Jeg har brukt normal delbrøkoppspaltning.

Uttrykket var:

[tex]$$\int {{{{x^3}} \over {{x^2} - x - 2}}} dx$$[/tex]

Vent litt, i det jeg fylte inn denne posten her, så jeg at graden i teller er høyere enn graden i nevner, jeg må utføre en polynomdivisjon før jeg kan bruke delbrøkoppspalningsmetoden??
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Razzy wrote:[tex]$${8 \over 3}\ln \left| {x - 2} \right| + {1 \over 3}\ln \left| {x + 1} \right| + C$$[/tex]

[tex]$${1 \over 2}{x^2} + x + {1 \over 3}\ln \left| {x + 1} \right| + {8 \over 3}\ln \left| {x - 2} \right| + C$$[/tex]

Like svar her også? Isåfall, hvordan er det de regner ut dette? Jeg har brukt normal delbrøkoppspaltning.

Uttrykket var:

[tex]$$\int {{{{x^3}} \over {{x^2} - x - 2}}} dx$$[/tex]

Vent litt, i det jeg fylte inn denne posten her, så jeg at graden i teller er høyere enn graden i nevner, jeg må utføre en polynomdivisjon før jeg kan bruke delbrøkoppspalningsmetoden??
Det siste du skrev stemmer , og de to uttrykkene over er ikke like denne gang (f.eks er det logaritmen til [tex]e^{x^2} \ \text{som er lik} \ x^2[/tex]) ...
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

mstud wrote:Det siste du skrev stemmer , og de to uttrykkene over er ikke like denne gang (f.eks er det logaritmen til [tex]e^{x^2} \ \text{som er lik} \ x^2[/tex]) ...
Hva mente du med den siste linja du skrev? Hvorfor nevner du det, og står det i formelsamlingen? :)
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

I øverste linjen din spurte du om de to uttrykkene var like, det ene inneholder bare ln av ditt og datt, enkelt og greit :)
Og for at de to linjene der skulle være like, måtte hatt en logaritme i det nederste uttrykket som var lik f.eks. (1/2)*x^2

I den andre linjen hyar du bl.a. [tex]\frac 12 x^2[/tex] , og får at noe med x^2 i skal være lik en logaritme, må den logaritmen være av "noe ganget med [tex]e^{x^2}[/tex]", i formelsamlingen , på side 35, står dette under Naturlige logaritmer, definisjon[tex]...\ dvs. \ ln e^x=x[/tex] Dette gjelder også om det som står oppå ikke er x, så jeg ville heller skrevet e^u eller noe... Dvs. at logaritmen av e^{et eller annet} er alltid lik {et eller annet} :D

Meningen med det var å forklare hvorfor, og ikke bare at, de to uttrykkene ikke var like, :D :D
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

mstud wrote:I øverste linjen din spurte du om de to uttrykkene var like, det ene inneholder bare ln av ditt og datt, enkelt og greit :)
Og for at de to linjene der skulle være like, måtte hatt en logaritme i det nederste uttrykket som var lik f.eks. (1/2)*x^2

I den andre linjen hyar du bl.a. [tex]\frac 12 x^2[/tex] , og får at noe med x^2 i skal være lik en logaritme, må den logaritmen være av "noe ganget med [tex]e^{x^2}[/tex]", i formelsamlingen , på side 35, står dette under Naturlige logaritmer, definisjon[tex]...\ dvs. \ ln e^x=x[/tex] Dette gjelder også om det som står oppå ikke er x, så jeg ville heller skrevet e^u eller noe... Dvs. at logaritmen av e^{et eller annet} er alltid lik {et eller annet} :D

Meningen med det var å forklare hvorfor, og ikke bare at, de to uttrykkene ikke var like, :D :D

Okei, den er grei! ;) Takk
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Post Reply