Mattematikk i et spill

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Maxwell.
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 10
Joined: 11/03-2011 11:18

i et spill som heter battlefield heroes så er det litt artig mattematikk.

ok det er en klasse som heter gunner han har 150 HP.

han har også et marskingevær med en skuddtakt på 600 skudd minut

dette marskingæveret her er bare bra i nert hold skade er 13-15 der

i mellom distanse gjør samme våpen 10-7 skade.

dette våpenet har en sannsynelig kritisk treff på 2.5 % 8 skade tileg

det andre våpnet har en skuddtakt på 360 skudd minut

dette våpnet er best i mellom distanse skade er 15-17.

dette våpenet har også en kritisk sannsynelig het ekstra skade på 3 % 8 tillegs skade

i dette spillet er det en effekt som gjør hver 4 tref så får du tilbake 8 % HP altså 12 livpoeng.

Så hvis de stiller seg opp i mellom distanse hvem hvill drepe først ?
Maxwell.
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 10
Joined: 11/03-2011 11:18

Jeg kan prøve å beskrive det litt bedre denne gangen

Det er tre forskjellige MG i dette spillet

SR - Short Range - MR - Mid Range - LR - Long Range

SR MG har en damage på 5 - 13 i nært hold

SR MG har en damage på 3 - 9 i medium distanse

SR MG har en damage på 2 - 6 i lang distanse

LR har en damage på 3 - 7 i nært hold

LR har en damage på 7 - 15 i medium distanse

LR har en damage på 5 - 12 i lang distanse.

Sannsynelig kritisk treff er en ekstra damage per kulle - alså på hver kule du skyter så har du 3 % sjanse får å få ekstra skade 8 skade.

den effekten healer gunneren på hvert 4 treff som treffer fienden
da får du tilbake 8 % HP 12 livspoeng.

Skuddtakt vil si hvor mange skudd automatvåpen skyter i løpet av et minutt.

SR MG skyter 600 - 10 kuler/sekund

LR MG skyter 360 - 6 kuler/sekund

LR MG har best effekt i medium distanse som vi ser, men på grunn av lavere skuddtakt så vill vell SR MG kompansere dette på grunn av høyere skuddtakt.

Spørsmålet er igjen hvem kommer til å drepe den ene først ?

http://www.battlefieldheroes.com/en/for ... tid=208392
Oddis88
Jacobi
Jacobi
Posts: 320
Joined: 04/02-2010 14:43
Location: oslo

Den som sikter best ^^

Saken er den at det blir for mange variabler til at vi kan regne det ut så lett. I BFH så er det også en recoil og tenke på.

Men når du poster et spørsmål som dette, så er det ikke sikkert at folk forstår hva ting er. HP er en forkortning bla som ikke alle kjenner. Husk at for mange er dette et PC merke :)

Tar ikke dette spillet også hensyn til vindhastighet?
Har de forskjellige klassene noe forsvar? (armor, dodge, parry etc)

Artig spørsmål- Men trenger litt more info.
Maxwell.
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 10
Joined: 11/03-2011 11:18

Det er ikke recoil på marskingæverene - ikke noe gravitasjon,

gunneren har 150 livspoeng

den effekten er en "ability" som helbreder gunneren for hvert 4 treff

da får du 8 % livspoeng tilbake,

Siden SR MG skyter 600/360 = 1,67 - 67 % raskere en LR MG

så vil vell det kompansere for lavere damage i mellom distanse

siden den skyter 10 kuler/sekundet det vill si 2.5 heal hvert sekund

LR MG healer bare 1.5 ganger hvert sekund.

får å regne ut dette må vi gjennomsnitet av damage i mellom distanse av hvert våpen - siden damage er tilfeldig i dette spillet alt ut i fra avstand

SR gjør 3-9 i medium distanse 6 i snitt - 10/kuler * 6 = 60 damage/sek

LR gjør 7-15 i medium distanse 11 i snitt 6/kuler * 11 = 66 damage/sek

SR MG krever 150/6 - 25 kuler i snitt får å drepe i mellom distanse

LR MG krever 150/11 = 13 kuler i snitt får å drepe i mellom distanse.


men vi må også regne med den effekten som helbreder gunner for hvert 4 treff 8 % av 150 tilbake, hvordan regner man det ut ?

Image

Image
Maxwell.
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 10
Joined: 11/03-2011 11:18

noen som klarer å regne det ut ?

Image
Markonan
Euclid
Euclid
Posts: 2136
Joined: 24/11-2006 19:26
Location: Oslo

Gjorde et forsøk.

Regner ut skaden hvert våpen gjør over et minutt, ser på hvor mye det blir i sekunder og trekker fra antall HP som motstanderen får healet.

----------------------------------
Person 1, P[sub]1[/sub]

600 skudd/min
7-10 dmg => 8.5 dmg i snitt per kule
2.5% sannsynlighet for 8 i skadetillegg
----------------------------------
Person 2, P[sub]2[/sub]

360 skudd/min
15-17 => 16 dmg i snitt per kule
3% sannsynlighet for skadetillegg på 8
----------------------------------

Skaden over 1 minutt for P[sub]1[/sub]
På 100 skudd har man i snitt 2.5 bonusskudd.
På 600 skudd har man i snitt 15 bonusskudd.

Skade per minutt:
600*8.5 + 15*8 = 5220.

Skade per sekund:
5220/60 = 87 i skade per sekund


Skaden over 1 minutt for P[sub]2[/sub]
På 100 skudd har man i snitt 3 bonusskudd.
På 360 skudd har man i snitt 10.8 bonusskudd.

Skade per minutt:
360*16 + 10.8*8 = 5846.4

Skade per sekund:
5846.4/60 = 97.44 i skade per sekund


Så tar vi hensyn til healing per sekund. Det kan vi bare tolke som mindre skade på hvert våpen.

Når P[sub]2[/sub] skyter på P[sub]1[/sub], og vi antar han har maksimal healing, vil han få 2.5 heal per sekund. Det tilsvarer:
2.5*0.08*150 = 30 HP. Så P[sub]2[/sub] skader P[sub]1[/sub] med:
97.44 - 30 = 67.44 HP per sekund.

Når P[sub]1[/sub] skyter på P[sub]2[/sub] med samme antagelse, får han
1.5 heal per sekund:
1.5*0.08*150 = 18 HP. Altså vil P[sub]1[/sub] skade P[sub]2[/sub] med:
87 - 18 = 69 HP per sekund.


Basert på utregningene mine, vil altså P[sub]2[/sub] ha en knøttliten fordel. Hvis den derimot er litt vanskeligere å sikte med eller noe er det nok ingen fordel i det hele tatt.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Aleks855
Rasch
Rasch
Posts: 6874
Joined: 19/03-2011 15:19
Location: Trondheim
Contact:

Oddis88 wrote:Har de forskjellige klassene noe forsvar? (armor, dodge, parry etc)
Vi måtte vente til 1999 da The Matrix kom ut før vi så noen dodge kuler.

Når spørs det hvor lenge vi må vente før noen parrerer (parry) et skudd med bare nevene. :)
Maxwell.
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 10
Joined: 11/03-2011 11:18

Markonan wrote:Gjorde et forsøk.

Regner ut skaden hvert våpen gjør over et minutt, ser på hvor mye det blir i sekunder og trekker fra antall HP som motstanderen får healet.

----------------------------------
Person 1, P[sub]1[/sub]

600 skudd/min
7-10 dmg => 8.5 dmg i snitt per kule
2.5% sannsynlighet for 8 i skadetillegg
----------------------------------
Person 2, P[sub]2[/sub]

360 skudd/min
15-17 => 16 dmg i snitt per kule
3% sannsynlighet for skadetillegg på 8
----------------------------------

Skaden over 1 minutt for P[sub]1[/sub]
På 100 skudd har man i snitt 2.5 bonusskudd.
På 600 skudd har man i snitt 15 bonusskudd.

Skade per minutt:
600*8.5 + 15*8 = 5220.

Skade per sekund:
5220/60 = 87 i skade per sekund


Skaden over 1 minutt for P[sub]2[/sub]
På 100 skudd har man i snitt 3 bonusskudd.
På 360 skudd har man i snitt 10.8 bonusskudd.

Skade per minutt:
360*16 + 10.8*8 = 5846.4

Skade per sekund:
5846.4/60 = 97.44 i skade per sekund


Så tar vi hensyn til healing per sekund. Det kan vi bare tolke som mindre skade på hvert våpen.

Når P[sub]2[/sub] skyter på P[sub]1[/sub], og vi antar han har maksimal healing, vil han få 2.5 heal per sekund. Det tilsvarer:
2.5*0.08*150 = 30 HP. Så P[sub]2[/sub] skader P[sub]1[/sub] med:
97.44 - 30 = 67.44 HP per sekund.

Når P[sub]1[/sub] skyter på P[sub]2[/sub] med samme antagelse, får han
1.5 heal per sekund:
1.5*0.08*150 = 18 HP. Altså vil P[sub]1[/sub] skade P[sub]2[/sub] med:
87 - 18 = 69 HP per sekund.


Basert på utregningene mine, vil altså P[sub]2[/sub] ha en knøttliten fordel. Hvis den derimot er litt vanskeligere å sikte med eller noe er det nok ingen fordel i det hele tatt.
Takk for svar dette er nesten riktig utregnet, alså accuracy bonus er noe som gjør treffsikkerheten til MGet bedre - LVL 5 FF = 5 accuracy bonus

det vill si LR MG har 1.3 i devation - 0.5 = 0.8 når frenzy fire er aktivert

det er en film som kansje kan hjelpe med utregningen

Frenzy fire vs hero shield

http://www.youtube.com/watch?v=fptYZlN55pw

Frenzy fire healing
http://www.youtube.com/watch?v=LlmRKOfVUOQ&NR=1
Post Reply