Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Moderators: Aleks855 , Gustav , Nebuchadnezzar , Janhaa , DennisChristensen , Emilga
ricmat
Noether
Posts: 37 Joined: 10/04-2011 10:26
10/04-2011 13:44
Hei
Kan noen forklare meg hva som skjer i den røde firkanten?
Markonan
Euclid
Posts: 2136 Joined: 24/11-2006 19:26
Location: Oslo
10/04-2011 13:54
[tex]4y^2 - 20y + 25 + y^2 = 25[/tex]
Trekker sammen y^2-leddene og flytter over 25.
[tex]4y^2 + y^2 - 20y = 25 - 25[/tex]
[tex]5y^2 - 20y = 0[/tex]
Faktoriserer ut 5y.
[tex]5y(y - 4) = 0[/tex]
For at venstresiden skal bli null, må enten 5y eller (y-4) være null, og det skjer når
y=0 eller y=4. Disse verdiene setter du inn i x = 2y-5
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Markonan
Euclid
Posts: 2136 Joined: 24/11-2006 19:26
Location: Oslo
10/04-2011 14:02
Fra linjen over:
[tex](2y-5)^2 = 4y^2 - 10y - 10y + 25 = 4y^2 - 20y + 25[/tex]
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
ricmat
Noether
Posts: 37 Joined: 10/04-2011 10:26
10/04-2011 14:19
Kan dette stemme?
1: x-2y=-5
2: x2+y2=25
x1=-5 y1 =0
x2=3 y2 =4
Markonan
Euclid
Posts: 2136 Joined: 24/11-2006 19:26
Location: Oslo
10/04-2011 14:30
Nå er jeg litt forvirret.
Kan du forklare meg hva du vil finne?
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
ricmat
Noether
Posts: 37 Joined: 10/04-2011 10:26
10/04-2011 14:39
Markonan wrote: Nå er jeg litt forvirret.
Kan du forklare meg hva du vil finne?
Kan det stemme at svaret på likning 1 og 2 blir:
x1=-5
y1 =0
x2=3
y2 =4
Markonan
Euclid
Posts: 2136 Joined: 24/11-2006 19:26
Location: Oslo
10/04-2011 15:04
Ja, det er de samme skjæringspunktene de kommer frem til i utregningen du la ut i første innlegg.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
ricmat
Noether
Posts: 37 Joined: 10/04-2011 10:26
10/04-2011 15:11
Markonan wrote: Fra linjen over:
[tex](2y-5)^2 = 4y^2 - 10y - 10y + 25 = 4y^2 - 20y + 25[/tex]
Ja, da tror jeg at jeg har skjønt det meste. Men sjønner enda ikke helt hvor -10y kommer fra.
(2y-5) 2^2=4 og y^2 samt at 5^2 blir 25? men ser ikke hvor -10y kommer fra?
Markonan
Euclid
Posts: 2136 Joined: 24/11-2006 19:26
Location: Oslo
10/04-2011 15:19
Det kommer fra når du ganger ut parentesene.
[tex](2y - 5)^2 = (2y-5)(2y-5) = 2y(2y-5) - 5(2y-5) = 4y^2 - 10y - 10y + 25[/tex]
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Markonan
Euclid
Posts: 2136 Joined: 24/11-2006 19:26
Location: Oslo
10/04-2011 15:32
Bare hyggelig.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
ricmat
Noether
Posts: 37 Joined: 10/04-2011 10:26
10/04-2011 18:41
Markonan wrote: [tex]4y^2 - 20y + 25 + y^2 = 25[/tex]
Trekker sammen y^2-leddene og flytter over 25.
[tex]4y^2 + y^2 - 20y = 25 - 25[/tex]
[tex]5y^2 - 20y = 0[/tex]
Faktoriserer ut 5y.
[tex]5y(y - 4) = 0[/tex]
For at venstresiden skal bli null, må enten 5y eller (y-4) være null, og det skjer når
y=0 eller y=4. Disse verdiene setter du inn i x = 2y-5
Hadde vist ikke skjønt alt...
Hvordan ble 5y^2-20y=0 til 5y(y-4)=0
Markonan
Euclid
Posts: 2136 Joined: 24/11-2006 19:26
Location: Oslo
10/04-2011 18:49
Hvis du ganger 5y inn i parentesen:
[tex]5y(y-4) = 5y\cdot y - 5y\cdot4 = 5y^2 - 20y[/tex]
Når du faktoriserer ut 5y gjør du det samme, bare i motsatt rekkefølge.
Bra du spør om sånt! Sånne algebrating som dette dukker opp overalt, og du vil utsettes for mye unødvendige vanskeligheter om du ikke føler deg komfortabel med dem!
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu