[tex]\left\{ {\text{y^\prime\ = 2y+x-1+xsinx}\atop \text{y(1) = 0}}\right. [/tex]
(Først et spørsmål inne LaTeX: Hvordan får jeg likning nummer to, Y(1)=0, lenger til venstre?)
Hvordan går jeg frem i denne oppgaven? I følge fasiten skal svaret være:
[tex] \left( \frac1{4}+\frac{13}{25}sin1+\frac9{25} cos1 \right)e^{2(x-1)} - \frac1{2}x+\frac1{4}-\left( \frac2{5}x+\frac3{25} \right)sinx - \left( \frac1{5}x+\frac4{25} \right)cosx [/tex]
Cauchy
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
For LaTeX-spørsmålet:
Hvis matriser og annet ikke gjør helt som du vil, så har du litt mer kontroll med '\tabular'-kommandoen.
[tex]\left\{\begin{tabular}{rll}y^{\tiny\prime} &=& 2y + x - 1 + x\sin x\\ y(1) &=& 0\end{tabular}\right.[/tex]
Eventuelt
[tex]\left\{\begin{tabular}{lll}y^{\tiny\prime} &=& 2y + x - 1 + x\sin x\\ y(1) &=& 0\end{tabular}\right.[/tex]
Mattespørsmålet klarer jeg ikke uten å måtte slå opp ting og tang, og det har jeg ikke tid til akkurat nå.
Hvis matriser og annet ikke gjør helt som du vil, så har du litt mer kontroll med '\tabular'-kommandoen.
[tex]\left\{\begin{tabular}{rll}y^{\tiny\prime} &=& 2y + x - 1 + x\sin x\\ y(1) &=& 0\end{tabular}\right.[/tex]
Eventuelt
[tex]\left\{\begin{tabular}{lll}y^{\tiny\prime} &=& 2y + x - 1 + x\sin x\\ y(1) &=& 0\end{tabular}\right.[/tex]
Mattespørsmålet klarer jeg ikke uten å måtte slå opp ting og tang, og det har jeg ikke tid til akkurat nå.

An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu