Cauchy

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Marteens
Noether
Noether

[tex]\left\{ {\text{y^\prime\ = 2y+x-1+xsinx}\atop \text{y(1) = 0}}\right. [/tex]

(Først et spørsmål inne LaTeX: Hvordan får jeg likning nummer to, Y(1)=0, lenger til venstre?)

Hvordan går jeg frem i denne oppgaven? I følge fasiten skal svaret være:

[tex] \left( \frac1{4}+\frac{13}{25}sin1+\frac9{25} cos1 \right)e^{2(x-1)} - \frac1{2}x+\frac1{4}-\left( \frac2{5}x+\frac3{25} \right)sinx - \left( \frac1{5}x+\frac4{25} \right)cosx [/tex]
Markonan
Euclid
Euclid

For LaTeX-spørsmålet:
Hvis matriser og annet ikke gjør helt som du vil, så har du litt mer kontroll med '\tabular'-kommandoen.

[tex]\left\{\begin{tabular}{rll}y^{\tiny\prime} &=& 2y + x - 1 + x\sin x\\ y(1) &=& 0\end{tabular}\right.[/tex]

Eventuelt
[tex]\left\{\begin{tabular}{lll}y^{\tiny\prime} &=& 2y + x - 1 + x\sin x\\ y(1) &=& 0\end{tabular}\right.[/tex]

Mattespørsmålet klarer jeg ikke uten å måtte slå opp ting og tang, og det har jeg ikke tid til akkurat nå. :P
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Post Reply