Jeg står helt bom fast i forhold til hvordan jeg skal svare på en oppgave! Den ser slik ut:
Med en målestav måler vi dybden av en hylle i en bokreol til 265 mm. Skriv måleresultatet på standardform.
Noen som kan hjelpe meg?
Standardform!
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Standardformen ser slik ut.
[tex]2,65 \cdot 10^2 mm[/tex]
Eller
[tex]2,65 \cdot 10^{-1}m[/tex]
Altså, standardformen vil si at du skriver tallet som et tall mellom 1-10 (ikke inkludert 10), multiplisert med 10 opphøyd i en eller annen eksponent.
[tex]2,65 \cdot 10^2 mm[/tex]
Eller
[tex]2,65 \cdot 10^{-1}m[/tex]
Altså, standardformen vil si at du skriver tallet som et tall mellom 1-10 (ikke inkludert 10), multiplisert med 10 opphøyd i en eller annen eksponent.
Så med 1-10 så menes det egentlig med (1-9?) Er helt nytt for meg det, sliter litt.
Så 2,65*10[sup]2[/sup]mm er da det samme som 265mm?
Jeg tar dette på nettbasis og dette er en naturfagoppgave(!)
Men det du forklarte under skjønte jeg![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Så 2,65*10[sup]2[/sup]mm er da det samme som 265mm?
Jeg tar dette på nettbasis og dette er en naturfagoppgave(!)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Men det du forklarte under skjønte jeg
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Partneren min (som jeg har i matematikk) mener jeg skal skrive svaret slik:
265mm = 0,265*10[sup]-3m[/sup]= 2,65*10[sup]-4m [/sup](??)
Her går det litt i surr for meg når det gjelder forståelse av hvordan komma og eksponenten (verdien, eller det at hun har brukt 4tallet) er plassert..
265mm = 0,265*10[sup]-3m[/sup]= 2,65*10[sup]-4m [/sup](??)
Her går det litt i surr for meg når det gjelder forståelse av hvordan komma og eksponenten (verdien, eller det at hun har brukt 4tallet) er plassert..
[tex] 2.65 \cdot 10^{-4} m = 0.000265 m[/tex]lieela skrev:Partneren min (som jeg har i matematikk) mener jeg skal skrive svaret slik:
265mm = 0,265*10[sup]-3m[/sup]= 2,65*10[sup]-4m [/sup](??)
Her går det litt i surr for meg når det gjelder forståelse av hvordan komma og eksponenten (verdien, eller det at hun har brukt 4tallet) er plassert..
Dette er ikke lik det du hadde som var
[tex] 265 mm = \frac{265}{1000} m = 0.265 m[/tex]
Trikset er å telle antall flytteringer av komma-plasseringen som skal være lik potensen.
Georgio skrev:[tex] 2.65 \cdot 10^{-4} m = 0.000265 m[/tex]lieela skrev:Partneren min (som jeg har i matematikk) mener jeg skal skrive svaret slik:
265mm = 0,265*10[sup]-3m[/sup]= 2,65*10[sup]-4m [/sup](??)
Her går det litt i surr for meg når det gjelder forståelse av hvordan komma og eksponenten (verdien, eller det at hun har brukt 4tallet) er plassert..
Dette er ikke lik det du hadde som var
[tex] 265 mm = \frac{265}{1000} m = 0.265 m[/tex]
Trikset er å telle antall flytteringer av komma-plasseringen som skal være lik potensen.
Så her blir da [tex] 2.65 \cdot 10^{-4} m = 0.000265 m[/tex] feil?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Det som står i den likninga er korrekt, men det blir feil som svar på oppgaven din ja : )lieela skrev:
Så her blir da [tex] 2.65 \cdot 10^{-4} m = 0.000265 m[/tex] feil?
Det Aleks855 skrev er riktig svar, altså
[tex]2.65 \cdot 10^{-1} m[/tex]
Georgio skrev:Det som står i den likninga er korrekt, men det blir feil som svar på oppgaven din ja : )lieela skrev:
Så her blir da [tex] 2.65 \cdot 10^{-4} m = 0.000265 m[/tex] feil?
Det Aleks855 skrev er riktig svar, altså
[tex]2.65 \cdot 10^{-1} m[/tex]
Ja, var det jeg mente!
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
hei!
Har akkurat sammen oppgave igjennom nettstudien og deres svar har hjulpet meg masse. Men så kommer spørsmålet videre:
1) Usikkerheten ligger i det siste sifferet. Hva er den største og den minste verdien dybden kan ha?
2) Skriv måleresultatet med usikkerhet.
Hvordan skal jeg skjønne dette? Er det noen som har noen nettstaeder å anbefalle, som lærer om dette? Jeg må jo skjønne dette i tilfelle jeg får noe alle dette på eksamen :? for da sliter jeg
Håper på svar :(
Har akkurat sammen oppgave igjennom nettstudien og deres svar har hjulpet meg masse. Men så kommer spørsmålet videre:
1) Usikkerheten ligger i det siste sifferet. Hva er den største og den minste verdien dybden kan ha?
2) Skriv måleresultatet med usikkerhet.
Hvordan skal jeg skjønne dette? Er det noen som har noen nettstaeder å anbefalle, som lærer om dette? Jeg må jo skjønne dette i tilfelle jeg får noe alle dette på eksamen :? for da sliter jeg
Håper på svar :(