Sumuttrykk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
krje1980
Leibniz
Leibniz

Har kommet over et sumuttrykk i Rudin hvor han skriver at:

[tex]\sum_{k=0}^{n} \frac{2}{n+2} = \frac{2(n+1)}{n+2}[/tex]

Jeg klarer ikke å se at dette stemmer. Hvis vi f.eks. setter [tex]n=2[/tex] får vi for sumuttrykket: [tex]1 + \frac{2}{3} + \frac{2}{4} = \frac{13}{6}[/tex]. Setter jeg inn for [tex]n=2[/tex] i uttrykket på høyre side av likhetstegnet får jeg: [tex]\frac{6}{4} = \frac{3}{2}[/tex].

Altså blir det ikke likt.

Setter stor pris på om noen kan forklare meg hvorfor Rudin skriver det han skriver.
wingeer
Descartes
Descartes

Dette var snodig. Wolfram Alpha gir et noe forskjellig svar. Sikker på at det er riktig? Kanskje en summerer over m og du har sett feil?
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Audunss
Jacobi
Jacobi

Se på variablene, du summerer fra k=0 til n, mens uttrykket ditt er ikke avhengig av k, så du summerer over n+1 uttryk på formen 2/(n+1), som er lik 2(n+1)/(n+2)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Sier det Audunss sa jeg
[tex]\sum\limits_{k = 1}^n p = \underbrace {p + p + ... + p}_{n{\rm{ }}times} = pn \\\sum\limits_{k = 0}^n p = \underbrace {p + p + ... + p}_{n{\rm{ }}times} + p = pn + p = p\left( {n + 1} \right) \\ \sum\limits_{k = 0}^n {\frac{2}{{n + 2}}} = \frac{2}{{n + 2}}\left( {n + 1} \right) \\ [/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
krje1980
Leibniz
Leibniz

Ah! Selvsagt. Takk skal dere ha :). Problemet var selvsagt at jeg ikke tenkte over at variabelen her er [tex]k[/tex] og ikke [tex]n[/tex].
Audunss
Jacobi
Jacobi

Nebuchadnezzar wrote:Sier det Audunss sa jeg
[tex]\sum\limits_{k = 1}^n p = \underbrace {p + p + ... + p}_{n{\rm{ }}times} = pn \\\sum\limits_{k = 0}^n p = \underbrace {p + p + ... + p}_{n{\rm{ }}times} + p = pn + p = p\left( {n + 1} \right) \\ \sum\limits_{k = 0}^n {\frac{2}{{n + 2}}} = \frac{2}{{n + 2}}\left( {n + 1} \right) \\ [/tex]
Bør virkelig begynne å orke å bruke latex litt mere, bør egentlig få det til å sitte snart uansett når jeg må levere obliger i latex uansett.
wingeer
Descartes
Descartes

Audunss wrote:Se på variablene, du summerer fra k=0 til n, mens uttrykket ditt er ikke avhengig av k, så du summerer over n+1 uttryk på formen 2/(n+1), som er lik 2(n+1)/(n+2)
Æsj. Jeg gikk i samme fella!
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Post Reply