lim(sup) bevis

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
krje1980
Leibniz
Leibniz

Hei.

Jeg er litt usikker på om jeg har løst følgende oppgave riktig. Setter derfor veldig stor pris på innspill/kommentarer.

Oppgave: For any two real sequences [tex]\{a_n\}, \{b_n\}[/tex], prove that

[tex]\lim_{n \to \infty} sup(a_n + b_n) \leq \lim_{n \to \infty} sup(a_n) + \lim_{n \to \infty} sup(b_n)[/tex]

provided the sum on the right is not on the form [tex]\infty - \infty[/tex].

Ok. Min løsning (på engelsk):

Consider a sequence [tex]\{n_k\}[/tex] of positive integers, such that [tex]n_1 < n_2 < n_3 < . . .[/tex]. For [tex](a_n + b_n)[/tex] there must exist a subsequence, [tex](a_n_i + b_n_i)[/tex] such that [tex]\lim_{n \to \infty}(a_n_i + b_n_i) = \lim_{n \to \infty} sup(a_n + b_n)[/tex]

However, it is not certain that [tex]\lim_{n \to \infty} (a_n_i)[/tex] as defined above is an upper limit for [tex]\{a_n\}[/tex] or that [tex]\lim_{n \to \infty} (b_n_i)[/tex] is an upper limit for [tex]\{b_n\}[/tex]. Thus we may define [tex]\lim_{n \to \infty} (a_n_i) \leq \lim_{n \to \infty}(a_n_j) = \lim_{n \to \infty} sup(a_n)[/tex] and we may define [tex]\lim_{n \to \infty} (b_n_i) \leq \lim_{n \to \infty} (b_n_j) = \lim_{n \to \infty} sup(b_n)[/tex].

This gives us:

[tex]\lim_{n \to \infty}(a_n_i + b_n_i) = \lim_{n \to \infty} sup(a_n + b_n) \leq \lim_{n \to \infty}(a_n_j) + \lim_{n \to \infty}(b_n_j) = \lim_{n \to \infty} sup(a_n) + \lim_{n \to \infty} sup(b_n)[/tex].

And the desired inequality:

[tex]\lim_{n \to \infty} sup(a_n + b_n) \leq \lim_{n \to \infty} sup(a_n) + \lim_{n \to \infty} sup(b_n)[/tex]

follows.

Setter som sagt stor pris på kommentarer/rettelser.
krje1980
Leibniz
Leibniz

Noen som vet? :)
wingeer
Descartes
Descartes

Jeg synes det ser rigorøst ut. Men ikke ta det med for stor slagkraft. Jeg har nettopp begynt med limsup og slikt selv.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
krje1980
Leibniz
Leibniz

Takk for kommentaren!

Fint at det ser bra ut. Må innrømme at det er utrolig herlig å jobbe med rekker og følger igjen, som jeg er ganske kjent med, etter å ha slitt voldsomt med topologi i det foregående kapittelet.
wingeer
Descartes
Descartes

Hvordan emne er det du jobber med?
Jeg tar et emne nå hvor jeg hadde akkurat samme problemet som deg med topologi. Hehe.
krje1980
Leibniz
Leibniz

Jeg tar MAT211 - Reell Analyse, ved UiB. Pensum er Rudins "Principles of Mathematical Analysis". Regner med du tar noe lignende ved NTNU?
Gustav
Tyrann
Tyrann

Vi har jo at [tex]\sup_{k\geq n}(a_k+b_k)\leq \sup_{k\geq n}(a_k)+\sup_{k\geq n}(b_k)[/tex] for alle n, så tar vi grensene fås

[tex]\lim_{n\to\infty} \sup_{k\geq n}(a_k+b_k)\leq \lim_{n\to\infty} ( \sup_{k\geq n}(a_k)+\sup_{k\geq n}(b_k))[/tex]

Vi vet jo også at supremumsgrensa for følger på den utvidede reelle tallinja alltid konvergerer, så

[tex] \lim_{n\to\infty} ( \sup_{k\geq k}(a_k)+\sup_{k\geq n}(b_k))=\lim_{n\to\infty} \sup_{k\geq k}(a_k)+\lim_{n\to\infty}\sup_{k\geq n}(b_k)[/tex]

burde holde sålenge uttrykket til høyre ikke er på formen [tex](\pm) \infty +(\mp)\infty[/tex]
Last edited by Gustav on 18/09-2011 00:02, edited 1 time in total.
krje1980
Leibniz
Leibniz

Takk for input, plutarco. Dette er jo også en logisk måte å se på problemstillingen :)
wingeer
Descartes
Descartes

Ja, jeg tar "Analysens grunnlag". Hvordan er Rudins bok?
krje1980
Leibniz
Leibniz

Rudins bok er krevende, men "rewarding". Når man først klarer å se lyset setter man pris på at boken er to-the-point og forklarer ting rett frem uten unødvendige distraksjoner. Men oppgavene er ofte veldig vanskelig, og uten fasit kan det i blant være litt frustrerende.
wingeer
Descartes
Descartes

Takk. Jeg lurer nemlig på å kjøpe den selv, ettersom det er en litt sprikende litteraturliste i dette faget. Så er det jo også fint med flere kilder.
Post Reply