Razzy wrote:
1. Jeg finner den deriverte, helt ok.
2. Jeg setter x=0 for å finne ut maksimum, men hvordan får jeg vist at dette er maksimum? Burde vel bytte ut r med noe her?

Du har fått god hjelp her av andre, men ville bare gjøre oppmerksom på hvorfor dette forslaget ditt var feil ... :
Hvorfor setter du egentlig x=0 for å finne maksimum her?
Da måtte du først vite at x=0, gjør den deriverte av det opprinnelige uttrykket lik 0, og det gjør det ikke...
[tex]\frac {3\sqrt {3}}{16} (4r^2-3x^2)=0[/tex] gir ikke akkurat x=0...
I toppunktet til en funksjon, er det jo den deriverte av uttrykket som er 0, og ikke x som er lik 0. (Så sant ikke toppunktet er i x=0, men det kan man i så fall ikke bare anta).
Du får: (4r^2-3x^2)=0 (siden vi vet at [tex]\frac {3\sqrt {3}}{16} \neq 0[/tex] )
Når du da faktoriserer slik
Vektormannen skrev er du nokså nær mål...
Du har da[tex]4r^2-3x^2=(2r-\sqrt {3} x)(2r+\sqrt {3} x) = 0[/tex]
og det gjenstår bare å finne ut hvilken verdi av som er toppunkt, gjerne vha et av forslagene til
Nebuchadnezzar
Jeg tror jeg ville foretrekke det 2. forslaget hans, nemlig å derivere en gang til og bruke når den dobbeltderiverte er positiv / negativ,men det er nå bare meg.
Hvis du husker om grafen "smiler" (dobbeltderivert positiv) eller er "sur" (dobbeltderivert negativ) i et toppunkt...

Var vel noe slikt man lærte første gang, og kan brukes litt mer humoristisk enn at grafen krummer oppover / nedover..
Men jeg vet det finnes de som liker bedre å tegne fortegnslinjer enn det jeg gjør, og Nebu... er en av dem

(Er gjerne litt latskap fra min side, vil ikke tegne fortegnslinje hvis ikke jeg er "nødt")
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.