Algebra oppgaver- Kvadratsetninger

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
student1106
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 30/10-2011 15:05

Sitter å øver på algebra oppgaver, siden vi skal ha en prøve på tirsdag. Hadde blitt veldig glad hvis noen kunne ha hjulpet meg med disse oppgavene :)
Vi skal kunne løse opp parantesene/forenkle uttryket. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal løse stykker der et tall står utenfor parantesene...

2a* (3x-2)(3x+2)=

3x(x^2-y)(x^2+y)=
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det spiller ingen rolle hvilken rekkefølge du ganger dem sammen i.

I den første:

[tex]2a(3x-2)(3x+2)[/tex]

Her kan du velge å gange 2a med (3x-2) først, eller du kan velge å gange sammen (3x-2) med (3x+2) først. Svaret blir det samme.

Siden vi ser at (3x-2) og (3x+2) er konjugater av hverandre (altså at de har like ledd, men ulikt fortegn mellom seg), så vet vi at de er lette å gange sammen, så vi gjør det først.

Vi bruker tredje kvadratsetning ("konjugatsetningen"), som sier at [tex](a-b)(a+b) = a^2-b^2[/tex]

[tex]2a \cdot (9x^2 - 4)[/tex]

Så kan du gange sammen det som står igjen ;)
Bilde
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Hei!

Parantesene gjør ikke noe annet enn vanlig multiplikasjon; rekkefølgen spiller ingen rolle. Du kan velge om du vil ganske sammen de to parantesene først, for deretter gange inn uttrykket foran dem i hvert ledd, eller du kan gange inn tallet inn i én (og bare én!) av parantesene, før du ganger samme parantesene.

Altså:

[tex]2a\cdot(3x-2)(3x+2)=2a\cdot(9x^2-4)[/tex]
er likeverdig med
[tex]2a\cdot(3x-2)(3x+2)=(6ax-4a)(3x+2)=(3x-2)(6ax+4a)[/tex]
student1106
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 30/10-2011 15:05

Tusen takk for svar :)

Jeg kom også fram til:

2a*(3x-2)(3x+2)= 2a*(9x^2-4)

men i fasiten står det av svaret skal bli

(-8)*a+18*a*x^2

og dette skjønner jeg ikke :?
gt
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 23/10-2011 13:20

Hvis du ganger 2a inn i parantesen så kommer du fram til det som står i fasiten:

[tex]2a\cdot(9x^2-4)=18ax^2-8a=-8a+18ax^2[/tex]
---- gt ----
student1106
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 30/10-2011 15:05

åja, selvfølgelig!! Hadde helt glemt å gange inn 2a :oops:
Tusen takk :)
student1106
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 30/10-2011 15:05

men hva med denne:

3x(x^2-y)(x^2+y)=

skal man først gange 3x med tallene i den første parantesen eller går det ann å bare regne ut det i parantesene først, før man legger til 3x?
sorry for at jeg spørr så mye, men går bare i åttende og har akkuratt begynt å lære om algebra....
Ungdomsakademiet.01
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 29/10-2011 11:11
Kontakt:

Her så kan du først selv velge om du vil gange 3x med enten (x^2-y) eller (x^2+y) før du ganger dem med den andre parantsen. Du kan også gange begge parantesene først før du ganger dem med 3x. Det viktigste er at du forstår at 3x*(x^2-y)*(x^2+y) = (x^2-y)*3*(x^2+y) = (x^2-y)*(x^2+y)*3. Rekkefølgen spiller dermed ingen rolle ;)
UNGDOMSAKADEMIET - hjelp til bedre karakterer

::Privatundervisning :: Leksehjelp :: Eksamenskurs

www.ungdomsakademiet.no
student1106
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 30/10-2011 15:05

ok, men skjønner fortsatt ikke helt hvordan jeg skal gjøre det... når jeg prøvde å regne ut det i parantesene først fikk jeg x^4+x^2y-x^2y-y^2 er dette feil?
Ungdomsakademiet.01
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 29/10-2011 11:11
Kontakt:

Her så bør du jo tenke "strategisk" for å gjøre arbeidet lettere. Jeg personlig ville først ha ganged 3x med den første paransen (x^2-y), og så ganget dem med (x^2+y).

Det uttrykket du skrev over er riktig. Gang dem med 3x ;)
UNGDOMSAKADEMIET - hjelp til bedre karakterer

::Privatundervisning :: Leksehjelp :: Eksamenskurs

www.ungdomsakademiet.no
student1106
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 30/10-2011 15:05

åja, selvfølgelig. Jeg gjorde det og fikk svaret :
3x^5-3xy^2 er dette riktig? :D

en ting til jeg lurer på er hvor mange kvadrater det er som kan ha sider som er x+3?
er det uendelig mange siden x kan ha uendelig mange verdier?

og når man skal regne arealet på et kvadrat som har side x-3
er det bare å ta (x-3)(x-3)

Tusen takk for hjelpen, føler at jeg forstår mye mer nå:D
Ungdomsakademiet.01
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 29/10-2011 11:11
Kontakt:

student1106 skrev:åja, selvfølgelig. Jeg gjorde det og fikk svaret :
3x^5-3xy^2 er dette riktig? :D

en ting til jeg lurer på er hvor mange kvadrater det er som kan ha sider som er x+3?
er det uendelig mange siden x kan ha uendelig mange verdier?

og når man skal regne arealet på et kvadrat som har side x-3
er det bare å ta (x-3)(x-3)

Tusen takk for hjelpen, føler at jeg forstår mye mer nå:D
Viss du har fått samme svar som fasiten, så er det riktig ;). Det viktigste er at du forstår fremgangsmåten :)


(x-3)(x-3) = (x-3)^2. x kan aldri være 3 da arealet blir null. (x-3)^2 er alltid positiv, slik at du da kan bruke hvilken som helst x-verdi med unntak av x = 3. Så ja du kan ha uendelig mange areal viss x har uendelig mange verdier.
UNGDOMSAKADEMIET - hjelp til bedre karakterer

::Privatundervisning :: Leksehjelp :: Eksamenskurs

www.ungdomsakademiet.no
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Ungdomsakademiet.01 skrev:Her så bør du jo tenke "strategisk" for å gjøre arbeidet lettere. Jeg personlig ville først ha ganged 3x med den første paransen (x^2-y), og så ganget dem med (x^2+y).
Hvis man er ute etter å gjøre arbeidet lettest mulig, vil man ideelt sett ikke ødelegge uttrykket man kan gjenkjenne ved konjugatsetningen.
Ungdomsakademiet.01
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 29/10-2011 11:11
Kontakt:

2357 skrev:
Ungdomsakademiet.01 skrev:Her så bør du jo tenke "strategisk" for å gjøre arbeidet lettere. Jeg personlig ville først ha ganged 3x med den første paransen (x^2-y), og så ganget dem med (x^2+y).
Hvis man er ute etter å gjøre arbeidet lettest mulig, vil man ideelt sett ikke ødelegge uttrykket man kan gjenkjenne ved konjugatsetningen.
Ser den ;) Takker for at du retter opp :)
UNGDOMSAKADEMIET - hjelp til bedre karakterer

::Privatundervisning :: Leksehjelp :: Eksamenskurs

www.ungdomsakademiet.no
Svar