Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg ville tatt utgangspunkt i enhetssirkelen. Den har radius 1, og enhver vinkel kan dras tilbake på y-aksen for å finne sinusverdien til denne vinkelen.
Siden radiusen er 1, så vil enhver vinkel, både spiss og stump, falle innenfor intervallet [-1, 1] i sinusverdi.
så hvis sinus hadde vært større en en så hadde y verdien vært utenom enhets sirkelen .. og det er det som blir feil da eller ?bare slik at jeg forstår det riktig :s
Sinusfunksjonen er definert slik at den aldri kan bli større enn 1, eller mindre enn -1. Dette er i bunn og grunn det som gjør det umulig for en vinkel å få en sinusverdi større enn 1.
(Tar forbehold om komplekse vinkelverdier. Det er uerfart territorium for min del.)
Enhetssirkelen er et verktøy for å se sammenhengen mellom vinkler og deres sinus/cosinus/tangens-verdier.
Dette bildet illusterer ganske fint sammenhengen.
Her ser du at sinusverdien er lengden av linja mellom origo, og punktet på y-aksen som er på samme høyde som der vinkelen skjærer sirkelen.