Jeg er helt blank her, men må av ulike årsaker lære med denne ene funksjonsoppgaven. Jeg har ikke matematikk over VG1, og det er godt over 10 år siden jeg gikk ut av VGS, så vær snill å ha dette i minne om du vil være så snill å hjelpe med med denne oppgaven:
det er mange underoppgaver her, men jeg tenker vi begynner med a)
Du blir vist en parabel som går gjennom punktene (-2,9), (0,-5), og (1,-7)
Bestem funksjonsuttrykket som har denne parabelen som graf. Utregningene skal være med i besvarelsen.
Jeg har klart å tegne parabelen, men utover det så aner jeg ikke hva jeg skal gjøre? Hva er et funksjonsuttrykk? Noen tips på hvordan jeg skal komme med videre?
parabel
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
generelt funksjonsuttrykk
[tex]f(x)=f=ax^2+bx+c[/tex]
oppgitt
[tex]f(0)=c=-5[/tex]
slik at
[tex]f(x)=f=ax^2+bx-5[/tex]
setter inn de 2 andre pkter
[tex]f(-2)=a(-2)^2-2b-5=9[/tex]
og
[tex]f(1)=a+b-5=-7[/tex]
da har du 2 likninger med 2 ukjente...
[tex]f(x)=f=ax^2+bx+c[/tex]
oppgitt
[tex]f(0)=c=-5[/tex]
slik at
[tex]f(x)=f=ax^2+bx-5[/tex]
setter inn de 2 andre pkter
[tex]f(-2)=a(-2)^2-2b-5=9[/tex]
og
[tex]f(1)=a+b-5=-7[/tex]
da har du 2 likninger med 2 ukjente...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Forsøk på å forklare hvorfor en parabel kan skrives på formen
[tex]ax^2+bx+c[/tex]
Beklager hvis det er litt rotete er mine egne notater
http://www.viewdocsonline.com/document/wzw0bf
[tex]ax^2+bx+c[/tex]
Beklager hvis det er litt rotete er mine egne notater
http://www.viewdocsonline.com/document/wzw0bf
ærbødigst Gill