parabel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
evig student
Noether
Noether
Posts: 22
Joined: 22/11-2011 13:30

Jeg er helt blank her, men må av ulike årsaker lære med denne ene funksjonsoppgaven. Jeg har ikke matematikk over VG1, og det er godt over 10 år siden jeg gikk ut av VGS, så vær snill å ha dette i minne om du vil være så snill å hjelpe med med denne oppgaven:

det er mange underoppgaver her, men jeg tenker vi begynner med a)

Du blir vist en parabel som går gjennom punktene (-2,9), (0,-5), og (1,-7)

Bestem funksjonsuttrykket som har denne parabelen som graf. Utregningene skal være med i besvarelsen
.

Jeg har klart å tegne parabelen, men utover det så aner jeg ikke hva jeg skal gjøre? Hva er et funksjonsuttrykk? Noen tips på hvordan jeg skal komme med videre?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Posts: 8552
Joined: 21/08-2006 03:46
Location: Grenland

generelt funksjonsuttrykk

[tex]f(x)=f=ax^2+bx+c[/tex]

oppgitt

[tex]f(0)=c=-5[/tex]
slik at

[tex]f(x)=f=ax^2+bx-5[/tex]
setter inn de 2 andre pkter

[tex]f(-2)=a(-2)^2-2b-5=9[/tex]
og
[tex]f(1)=a+b-5=-7[/tex]

da har du 2 likninger med 2 ukjente...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
gill
Leibniz
Leibniz
Posts: 993
Joined: 24/03-2008 19:04

Forsøk på å forklare hvorfor en parabel kan skrives på formen


[tex]ax^2+bx+c[/tex]


Beklager hvis det er litt rotete er mine egne notater

http://www.viewdocsonline.com/document/wzw0bf
ærbødigst Gill
Post Reply