Funksjonen definert implisitt: [tex]$${x^3} + {y^3} = 8$$[/tex]
Den deriverte: [tex]$$y^\prime = - {{{x^2}} \over {{y^2}}}$$[/tex]
Funksjonen [tex]f[/tex] er deriverbar overalt unntatt i 2. Hvordan kan man se det?
Jeg ser at:
[tex]$${x^3} + {y^3} = 8$$[/tex]
[tex]$${2^3} + {y^3} = 8 \Rightarrow y = 0$$[/tex]
Nå har jeg veldig lyst til å skrive:
[tex]$${y^\prime } = - {{{2^2}} \over {{0^2}}} \Rightarrow Udefinert$$[/tex]
Har jeg lov til å hive koordinatene inn i den deriverte? Føle jeg er litt cowboy her nå, kunne noen gitt meg en kommentar på evt hvorfor?
Implisittfunksjon som ikke er deriverbar i punkt
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Euler
Joda, det er helt riktig tenkt det! 
Det du har funnet er jo et uttrykk som for hvert punkt (x,y) gir deg stigningstallet til y som funksjon av x. Som du viser så vil punktet med y-verdi 0 ikke ha noen derivert. Det punktet viser du at forekommer når x = 2.

Det du har funnet er jo et uttrykk som for hvert punkt (x,y) gir deg stigningstallet til y som funksjon av x. Som du viser så vil punktet med y-verdi 0 ikke ha noen derivert. Det punktet viser du at forekommer når x = 2.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Aha - det var ikke værreVektormannen wrote:Joda, det er helt riktig tenkt det!

Bygg.ing @ Hib - 2 året.
-
- Euler
Ja, blir nok det.
Har allerede hatt tre (bølgefysikk, tallteori og IT grunnkurs) og skal ha den siste mandag 19. des (matematikk 4K).

Elektronikk @ NTNU | nesizer
Det er samme antall eksamener som jeg har hatt og samme dato som jeg skal ha min siste eksamenVektormannen wrote:Ja, blir nok det.Har allerede hatt tre (bølgefysikk, tallteori og IT grunnkurs) og skal ha den siste mandag 19. des (matematikk 4K).

Dette går bra!

Bygg.ing @ Hib - 2 året.