Funksjon - påvise/optimering

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Image

Dette tenker jeg...

Hvor er Vektormannen?! :P

1. Informasjon vi har fått:

Vis at: [tex]$$f\left( h \right) = 2h \cdot \sqrt {4 - h} $$[/tex]

[tex]$$y = 4 - {x^2}$$[/tex]

[tex]$$A = f\left( h \right)$$[/tex]

Dette vet vi fra før av (arealet av et rektangel):

[tex]$$A = g \cdot h$$[/tex]

Av formelen ovenfor: Hvis jeg hadde funnet noe å sette inn for [tex]g[/tex] og høyden [tex](h)[/tex] så vil jeg få noe som ligner fasiten?

Høyden er jo definert som: [tex]$$h\left( x \right) = 4 - {x^2}$$[/tex]

Grunnflaten finner vi av: [tex]$$A = g \cdot h \Rightarrow g = {A \over h}$$[/tex]

Som kan føre til: [tex]$$A = f\left( h \right) = \left( {{A \over h}} \right) \cdot \left( {4 - {x^2}} \right)$$[/tex]

Mrk: Jeg ser at argumentet til funksjonen min ovenfor ikke er riktig.

2. Denne oppgaven handler om optimering. Nemlig å derivere funksjonen og finne dens maksverdi.

For å bevise hva som er maks- eller min-verdi, kan jeg velge mellom å vise dette i et fortegnsskjema eller utføre dobbeltderivasjonstesten

Vi deriverer funksjonen:

Mrk: Deriveringen er ikke kontrollert, det jeg lurer på er om tankegangen er riktig? Altså at det er dette de i prinsippet spør om.

Etter utregningen nedenfor; ville jeg brukt fortegnsskjema - det gir mindre sjans for feil på eksamen etter som dette er et litt "komplisert" uttrykk.

Image
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Vektormannen
Euler
Euler

1. Du er inne på riktig tankegang ja, arealet blir A = gh, men her kan det være lurt å dele rektangelet vertikalt i to langs y-aksen. Da har du at A = 2xh, ikke sant? (Der x avstanden fra origo og ut til kanten av rektangelet.)

Du vil ha arealet som en funksjon av høyden. Det betyr at du ikke må prøve å kvitte deg med h, men du må prøve å få byttet ut x med et uttrykk som involverer h. Kan du tenke deg hvordan du kan finne et uttrykk for x når du er gitt h? (Husk på at du har et uttrykk som gir deg h når du kjenner x! Nå skal du altså finne det omvendte.)

2. Du begår en feil når du deriverer. Du definerer en funksjon F(u) som fortsatt inneholder h. Når du deriverer denne så deriverer du både med hensyn på h og u. Dette fører til feil senere. Her har du i første omgang et produkt, så du får:

[tex]f^\prime(h) = 2 \cdot \sqrt{4-h} + 2h \cdot \frac{d}{dh} \sqrt{4-h}[/tex]

kan du eventuelt definere F(u) osv. slik du har gjort. Da trenger du bare å gjøre det i det bakerste leddet.

Det er sevlfølgelig en smakssak, men du trenger egentlig aldri å innføre "hjelpevariabler" som u her når du bruker kjerneregelen. Det kan kanskje gjøre ting klarere, men når det er såpass enkle funksjoner som her så blir det ofte mer til bry. Her vil det være helt greit å skrive:

[tex]f^\prime(h) = 2 \sqrt{4 - h} + 2h \cdot \frac{1}{2\sqrt{4-h}} \cdot (-1)[/tex],

uten å innføre variabelen u, finne F'(u) og så videre.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Vektormannen wrote:1. Du er inne på riktig tankegang ja, arealet blir A = gh, men her kan det være lurt å dele rektangelet vertikalt i to langs y-aksen. Da har du at A = 2xh, ikke sant? (Der x avstanden fra origo og ut til kanten av rektangelet.)

Du vil ha arealet som en funksjon av høyden. Det betyr at du ikke må prøve å kvitte deg med h, men du må prøve å få byttet ut x med et uttrykk som involverer h. Kan du tenke deg hvordan du kan finne et uttrykk for x når du er gitt h? (Husk på at du har et uttrykk som gir deg h når du kjenner x! Nå skal du altså finne det omvendte.)

2. Du begår en feil når du deriverer. Du definerer en funksjon F(u) som fortsatt inneholder h. Når du deriverer denne så deriverer du både med hensyn på h og u. Dette fører til feil senere. Her har du i første omgang et produkt, så du får:

[tex]f^\prime(h) = 2 \cdot \sqrt{4-h} + 2h \cdot \frac{d}{dh} \sqrt{4-h}[/tex]

kan du eventuelt definere F(u) osv. slik du har gjort. Da trenger du bare å gjøre det i det bakerste leddet.

Det er sevlfølgelig en smakssak, men du trenger egentlig aldri å innføre "hjelpevariabler" som u her når du bruker kjerneregelen. Det kan kanskje gjøre ting klarere, men når det er såpass enkle funksjoner som her så blir det ofte mer til bry. Her vil det være helt greit å skrive:

[tex]f^\prime(h) = 2 \sqrt{4 - h} + 2h \cdot \frac{1}{2\sqrt{4-h}} \cdot (-1)[/tex],

uten å innføre variabelen u, finne F'(u) og så videre.
Dette tenker jeg nå:

1. Arealet av hele rektangelet er gitt som: [tex]$$A = g \cdot h$$[/tex]

Arealene av de to små rektangelene kan skrives som: [tex]$${A_1} = xh\;\;og\;\;{A_2} = xh \Rightarrow A = 2xh$$[/tex]

Vi finner et uttrykk for x: [tex]$$y = 4 - {x^2} \Rightarrow x = \sqrt {4 - y} $$[/tex]

Y-en i denne funksjonen er høyden i rektangelet: [tex]$$y = h$$[/tex]

Det ovenfor kan være "litt" vanskelig å skjønne...

Innsatt: [tex]$$A = 2xh \Rightarrow 2h \cdot \sqrt {4 - h} $$[/tex]

2. [tex]$$f\left( h \right) = 2h \cdot \sqrt {4 - h} $$[/tex]

[tex]$$f^\prime\left( h \right) = 2\sqrt {4 - h} + 2h \cdot {1 \over {\sqrt {4 - h} }} \cdot \left( { - 1} \right)$$[/tex]

[tex]$$f^\prime\left( h \right) = 2\sqrt {4 - h} - {{2h} \over {\sqrt {4 - h} }}$$[/tex]

Vi finner funksjonens maks-verdi ved å sette den deriverte lik null:

[tex]$$f^\prime\left( h \right) = 0$$[/tex]

[tex]$$2\sqrt {4 - h} - {{2h} \over {\sqrt {4 - h} }} = 0\;\;\;\left| \cdot \right.\sqrt {4 - h} $$[/tex]

[tex]$$2\left( {4 - h} \right) - 2h = 0$$[/tex]

[tex]$$8 - 4h = 0 \Rightarrow h = 2$$[/tex]

For å bekrefte at det vi har funnet er et maks-verdi-punkt kan vi sette inn et lavere og et høyere tall i den deriverte og se om det stemmer.

[tex]$$f^\prime\left( { - 2} \right) = 2\sqrt {4 - \left( { - 2} \right)} - {{2\left( { - 2} \right)} \over {\sqrt {4 - \left( { - 2} \right)} }} \Rightarrow {{8\sqrt 6 } \over 3} \approx 6,53$$[/tex]

O.K. - et mindre tall gav positivt resultat

[tex]$$f^\prime\left( 4 \right) = 2\sqrt {4 - 4} - {{2 \cdot 4} \over {\sqrt {4 - 4} }} \Rightarrow - 4$$[/tex]

O.K. - et større tall gav negativt resultat.

Dette forteller oss at punktet vi har funnet er et maks-verdi-punkt.

[tex]$$\underline{\underline {f\left( x \right)\;har\;maksverdi\;n{\aa}r\;h\; = \;4}} $$[/tex]
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Vektormannen
Euler
Euler

Det ser da glimrende ut dette! :)
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Vektormannen wrote:Det ser da glimrende ut dette! :)
Så bra Vektormannen! Nå gjelder det bare å forsøke seg på flere slike oppgaver, så kommer det seg.

Dette burde jo være greit når man får oppgitt en formel man skal forklare. :)
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

øpp, øpp
Razzy wrote: Dette tenker jeg nå:

Vi finner funksjonens maks-verdi ved å sette den deriverte lik null:

[tex]$$f^\prime\left( h \right) = 0$$[/tex]

[tex]$$2\sqrt {4 - h} - {{2h} \over {\sqrt {4 - h} }} = 0\;\;\;\left| \cdot \right.\sqrt {4 - h} $$[/tex]

[tex]$$2\left( {4 - h} \right) - 2h = 0$$[/tex]

[tex]$$8 - 4h = 0 \Rightarrow h = 2$$[/tex] Altså sier du her at h=2 ...
...

[tex]$$\underline{\underline {f\left( x \right)\;har\;maksverdi\;n{\aa}r\;h\; = \;4}} $$[/tex]
Hvordan har du plutselig gått over til h=4 ? i nederste linje???

Har du en forklaring :wink:

Ellers er jeg enig i resten, og slutter meg til Vektormannens uttalelse:
Vektormannen wrote:Det ser da glimrende ut dette :)
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Vektormannen
Euler
Euler

Det så jeg ikke :o

Må vel nesten være en skrivefeil?
Post Reply