Komplementære hendelser(?) sannsynlighetsregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
evig student
Noether
Noether

Jeg sitter med gamle eksamensoppgaver i forkant av en eksamen jeg skal ha nå til jul - men uten fasit synes jeg det er vanskelig å si om jeg tenker riktig. Kan dere se om det er noe riktig i det jeg har kommet frem til?

Et reisefølge til Paris består av 35 kvinner og 25 menn. 25 av kvinnene og 15 av mennene har vært i Paris før.

Reiselederen (som kommer i tillegg til reisefølget) vil gjerne ha med 4 reisende i å planlegge en spasertur i sentrum av Paris.

i) Hva er sannsynligheten for at reiselederen får med 4 personer som tidligere har vært i Paris?

Mitt svar:

40 har vært i Paris tidligere. Sannsynligheten for å ha vært i Paris blir derfor 40 over 60 = 0,6, ikke sant?

Men skal jeg nå gange dette med 4? 0,6*0,6*0,6*0,6=0,144.
Jeg synes dette tallet ser så feil ut.

ii) Hva er sannsynligheten for at reiselederen får med to av hvert kjønn hvis han trekker tilfeldig?

Mitt svar: (hvis tankegangen i i) er feil, så blir vel dette også galt ...)

Sannsynligheten for å trekke ut én dame er: 35 over 60 = 0,58
Sannsynligheten for å trekke ut én mann er: 25 over 60 = 0,41

Sannsynligheten for å trekke ut 2 menn og 2 kvinner blir da
0,58^2 + 0,41^2 = 0,545

Definér begivenhetene:
M: Tilfeldig valgt reisende er mann
K: Tilfeldig valgt reisende er kvinne
T: Tilfeldig valgt reisende har tidligere vært i Paris

Mine svar:
P(M)=25 over 60 = 0,41
P(K)=35 over 60 = 0,58
P(T)=40 over 60 = 0,66

Det må legges til at jeg sliter veldig i dette faget og henger ikke med på vanskelige forklaringer, selv om jeg har en haug med lærerbøker foran med som sikkert kan forklare regler og formler til en viss grad. Men prøv gjerne å forklare meg på et videregåendeskole-nivå. (dette er et fag i allmennlærerutdanningen)

På forhånd takk så mye! (og jeg har en haug med andre spørsmål knyttet opp mot denne eksamenen, så dere hører nok fra meg igjen :))
mstud
Grothendieck
Grothendieck

evig student wrote:Jeg sitter med gamle eksamensoppgaver i forkant av en eksamen jeg skal ha nå til jul - men uten fasit synes jeg det er vanskelig å si om jeg tenker riktig. Kan dere se om det er noe riktig i det jeg har kommet frem til?

Et reisefølge til Paris består av 35 kvinner og 25 menn. 25 av kvinnene og 15 av mennene har vært i Paris før.

Reiselederen (som kommer i tillegg til reisefølget) vil gjerne ha med 4 reisende i å planlegge en spasertur i sentrum av Paris.

i) Hva er sannsynligheten for at reiselederen får med 4 personer som tidligere har vært i Paris?
Ikke helt riktig det du gjør...

For det første: [tex]\frac {40}{60}= \frac 23 \approx 0,666666...[/tex] (når vi runder av skriver vi 0,67 eller lignende, altså ikke 0,6 slik du skrev

Sannsynligheten er ikke konstant siden du får en person mindre å trekke blant etter hvert som noen er valgt ut. Sannsynligheten her blir som:

[tex]\frac {40}{60} \cdot \frac {39}{59} \cdot \frac {38}{58} \cdot \frac{37}{57}[/tex]
evig student wrote:
ii) Hva er sannsynligheten for at reiselederen får med to av hvert kjønn hvis han trekker tilfeldig?

Mitt svar: (hvis tankegangen i i) er feil, så blir vel dette også galt ...)

Sannsynligheten for å trekke ut én dame er: 35 over 60 = 0,58
Sannsynligheten for å trekke ut én mann er: 25 over 60 = 0,41

Sannsynligheten for å trekke ut 2 menn og 2 kvinner blir da
0,58^2 + 0,41^2 = 0,545
Omtrent samme framgangsmåte som jeg brukte i i), men ikke helt:

Mulighetene er

Først 35 damer av 60, deretter 34 av 59, så 25 menn av 58, og deretter 24 menn av 57. Eller først 25 menn av 60, så 24 menn av 59, osv.

Prøv å se på denne selv nå...
evig student wrote:
Definér begivenhetene:
M: Tilfeldig valgt reisende er mann
K: Tilfeldig valgt reisende er kvinne
T: Tilfeldig valgt reisende har tidligere vært i Paris

Mine svar:
P(M)=25 over 60 = 0,41
P(K)=35 over 60 = 0,58
P(T)=40 over 60 = 0,66

...
Den siste her er helt riktig...
Last edited by mstud on 26/11-2011 17:20, edited 1 time in total.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
evig student
Noether
Noether

Tusen takk for god hjelp!

Når jeg regner på i) selv her så får jeg:
0,67 * 0,66 * 0,65 * 0,64 = 0,18 = sannsynligheten for å trekke 4 personer som tidligere har vært i Paris. Stemmer dette?

og videre ii) Sannsynligheten for å få med to av hvert kjønn:
0,58 * 0,57 * 0,43 * 0,42 = (et tall som ser veldig feil ut i mine øyne) 0,059. Skulle jeg har addert sannsynligheten for 2 menn med sannsynligheten for 2 kvinner, istedet for å ha multiplisert alt sammen?

Så bra at jeg fikk til det siste - en liten selvtillitsboost :)
mstud
Grothendieck
Grothendieck

evig student wrote:Tusen takk for god hjelp!

Når jeg regner på i) selv her så får jeg:
0,67 * 0,66 * 0,65 * 0,64 = 0,18 = sannsynligheten for å trekke 4 personer som tidligere har vært i Paris. Stemmer dette?
Omtrent riktig, skal være 0,19...

[tex]0,667 \approx 0,67[/tex] [tex]0,661 \approx 0,66[/tex] [tex]0,655 \approx 0,66[/tex] [tex]0,649 \approx 0,65[/tex]

Utregningen blir da: [tex]0,67 \cdot 0,66 \cdot 0,66 \cdot 0,65=0,189 \approx 0,19[/tex]
evig student wrote: og videre ii) Sannsynligheten for å få med to av hvert kjønn:
0,58 * 0,57 * 0,43 * 0,42 = (et tall som ser veldig feil ut i mine øyne) 0,059. Skulle jeg har addert sannsynligheten for 2 menn med sannsynligheten for 2 kvinner, istedet for å ha multiplisert alt sammen?

Så bra at jeg fikk til det siste - en liten selvtillitsboost :)
På ii) blir det flere mulige rekkefølger å ta ut de to av hvert kjønn på, man kan trekke:

først to menn, så to kvinner
[tex]\frac {25}{60} \cdot \frac {24}{59} \cdot \frac {35}{58} \cdot \frac {34}{57} \approx 0,061[/tex]

først to kvinner, så to menn:
[tex]\frac {35}{60} \cdot \frac {34}{59} \cdot \frac {25}{58} \cdot \frac {24}{57} \approx 0,061[/tex]

og flere mulige kombinasjoner ... Sannsynligheten for hver av de mulige kombinasjonene må plusses sammen, hvis ikke jeg husker feil.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
evig student
Noether
Noether

Jeg som trodde at denne oppgaven var peace of cake ... - nå så jeg at det var enda et spm i den, som jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal angripe ...

Beregn følgende sannsynligheter: P(T/K) og P(M/T)

Altså; sannsynligheten for at han trekker en person som har vært i Paris tidligere OG er kvinne på første oppg.

Må jeg først beregne sannsynligheten for at personen har vært i Paris tidligere, og deretter om personen er kvinne, også multiplisere disse to sannsynlighetene med hverandre?
Kork
von Neumann
von Neumann

evig student wrote:Jeg som trodde at denne oppgaven var peace of cake ... - nå så jeg at det var enda et spm i den, som jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal angripe ...

Beregn følgende sannsynligheter: P(T/K) og P(M/T)

Altså; sannsynligheten for at han trekker en person som har vært i Paris tidligere OG er kvinne på første oppg.

Må jeg først beregne sannsynligheten for at personen har vært i Paris tidligere, og deretter om personen er kvinne, også multiplisere disse to sannsynlighetene med hverandre?
Er du sikker på at de ikke spør om "gitt" isteden for "og"?
Tidligere gitt at kvinne: [tex]$$P(T|K)$$[/tex]
Tidligere og kvinne: [tex]$$P(T \cap K)$$[/tex]

Svaret finer du uansett med [tex]$$P = \frac{g}{A}$$[/tex]
f.eks:[tex]$$P(T|K) = \frac{{25}}{{35}}$$[/tex]
evig student
Noether
Noether

aha, det er det selvfølgelig! Takk!

Men hva betyr det? At han trekker en kvinne som har vært i Paris?

Og; er det noe lureri når de først spør etter (P\K) og etterpå (M\T)

Sannsynligheten for P\K blir jo 25/35 = 0,71

På neste må jeg vel skrive det i den rekkefølgen det spør etter; 25\15 - men tallet blir vel for stort? Kan jeg snu det; 15\25?
Post Reply