Hadde vært greit å kunne snakke litt mer direkte med deg, enten skype, eller en annen form for lynmeldingsklient hadde vært fint.
Selv til R1 og også selvfølgelig R2 finnes det allerede i dag en god del informasjon på internett, både i forhold til videoer og nettresurser.
Eksempelvis
https://sites.google.com/site/lektorthuesr1/
Eller nabla
Disse videoene og nettsidene føler jeg ligger midt på treet. Videoer som er gode dersom du ligger på karakteren 4.
Derimot føler jeg disse videoene mangler en dyp og grunndig gjennomgåelse av stoffet. Både på det nivået der alt er svært, ned på t-skjenivå. Ofte går disse nettsidene og videoene for raskt igjennom ting.
Samtidig slutter de av før en blir skikkelig mett (I det minste meg) og når jeg ser disse videoene og nettsidene blir jeg nesten sur... Det mangler en dyp og grunndig gjennomgåelse, både av bevis, hvorfor ting fungerer. Sammenhenger korrekt språkbruk og notasjon, forklaringer ikke minst.
Det jeg hater og hatet fra R1 og R2 var at vi fikk presset formler ned halsen til vi spydde.
Arealsetningen, hvordan løse andre ordens differensiallikninger, integrasjonsformler, formler for å finne toppunkt, massevis av formler for sannsynlighet.
Dersom du ønsker å lage videoer, ber jeg deg på det inderligste om å ta ting sakte. Men ta ting lengre og. Forklar bevisene, forklar hvorfor ting fungerer.
Etter min korte fartstid på forumet er det to områder av R1 matematikken "ALLE" sliter med (undertegnede inkludert.)
Vektorer
Hvordan kan vi finne arealet mellom tre punkter i rommet?
Hva er en vektor, hva er forskjellen på en vektor og en skalar?
Hvordan summerer vi egentlig to vektorer?
Språkbruk enkel, hva betyr [tex]\mathbb{R}^3[/tex] og [tex]\mathbb{R}^2[/tex] ?
Hva er en paramterfremstilling?
hvorfor trenger vi parameterfremstillinger?
Hvordan finner vi lengden til en vektor?
Hva kan vektorer brukes til ?
Sannsynlighet
Tegn og forklar mye i begge deler, ikke løs en eneste oppgave uten å tegne. Noe av grunnen til at mange sliter i sannsynlighet er at de aldri får en forståelse for stoffet, de bare blir presentert en del formler, som må læres. Og disse formlene løser ulike praktiske problemer.
Hvorfor er summen av sannsynlighetene alltid 1?
Hva er binomialformelen? (Hvorfor fungerer den?!!!) når fungerer den?
Hva er forskjellen på ordnedde og uordnedde utvalg?
Hva er hypergeometrisk fordeling, hvorfor fungerer formelen?
Trediagram!!!
Venndiagram!!!
Snakker en om funksjoner, og teori omkring funksjoner er det mye som kan bli sagt. Kanskje like viktig er det hvordan disse funksjonene skal bli tegnet.
[tex]f(x) = ax^2 + bx + c[/tex]
er det fleste kjent med. Hva forandrer seg dersom a er positiv eller negativ? Hvorfor?
Hva skjer om en øker eller minker [tex]c[/tex], hva skjer da?
Hvilken rolle spiller [tex]b[/tex]?
Dersom vi ganger f(x) med 5. Altså [tex]5f(x)[/tex], forandrer nullpunktene seg? Forandrer vendepunktene seg?
Ligger alltid toppunktet/bunnpunktet midt mellom nullpunktene til [tex]f[/tex]?
Hvordan finner vi nullpunkter? Må vi bruke abc-formelen?
Kort sagt: Ta deg god tid, gå sakte gjennom pensum. Fra helt grunnleggende til ganske tung teori (bevis). Tegn, tegn tegn tegn.
vektorer, sannsynlighet, litt teori om funksjoner