Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Oppgaven hørtes ikke så vanskelig ut, men jeg klarte aldri å resonnere meg fram til hvorfor y=xr/h er riktig utgangspunkt. Så om noen klarer å forklare meg det skal de få et diplom.
Du ønsker å finne funksjonen som beskriver kanten til kjeglen. For å finne et omdreiningsvolum trenger du jo nettopp å vite hvordan den funksjonen som avgrenser det omdreide arealet er. Det de har gjort i fasiten er å ta utgangspunkt i at uansett hva [tex]x[/tex] er så vil trekanten med horisontal katet [tex]x[/tex] og vertikal katet [tex]y[/tex] være formlik med (den konstante) trekanten med horisontal katet [tex]h[/tex] og vertikal katet [tex]r[/tex].
Alternativt kan du tenke at du skal finne ligningen til den rette linja, uten å tenke formlikhet. Du vet at linja går gjennom 0, og du vet at den stiger [tex]r[/tex] opp når man går [tex]h[/tex] bortover, så stigningstallet er [tex]\frac{r}{h}[/tex]. Siden linja går gjennom origo må konstantleddet være 0. Altså er linja gitt ved [tex]y = \frac{r}{h}x[/tex].
Vektormannen wrote:Du vet at linja går gjennom 0, og du vet at den stiger [tex]r[/tex] opp når man går [tex]h[/tex] bortover, så stigningstallet er [tex]\frac{r}{h}[/tex]. Siden linja går gjennom origo må konstantleddet være 0. Altså er linja gitt ved [tex]y = \frac{r}{h}x[/tex].
Der var setningene jeg leitet etter, uten dere kunne jeg like gjerne søkt på medie og kommunikasjon med det samme. Takk =)